Efterlängtat besked om Varberg. Arbetet med resecentrum och
dubbelspår påbörjas redan 2017. Möjligheterna för arbetspendling i Halland ökar
när plattformarna förlängs i bland annat Kungsbacka så att det går att köra med
dubbelkopplade tåg, vilket ytterligare stärker möjligheterna för de 20 000
hallänningar som arbetspendlar norrut. Det blir dessutom enklare att pendla med
hjälp av bil, cykel och tåg när samåkningsparkeringar byggs i Kungsbacka,
Varberg och Halmstad. En rejäl satsning på cykel blir det för Halland i och med
att Kattegattleden färdigställs.
Redan 2010 presenterade den dåvarande Infrastrukturministern
Åsa Torstensson (c) den historiskt stora satsningen på utbyggd infrastruktur.
Hela 522 miljarder kronor inklusive regional medfinansiering ska satsas i hela
landet på hållbara transporter, arbetspendling och stärkt konkurrenskraft för
Sverige, genom nyinvesteringar och upprustning.
Decennier av misskött underhåll från tidigare S-regeringar
som med stöd av Miljöpartiet och Vänsterpartiet byggt upp en underhållsskuld på
300 miljarder, kommer under 2014 – 2025 att ge hela Sverige helt andra
förutsättningar att utvecklas. Beskeden för Halland och Västsverige är glädjande,
eftersom det nu innebär att spaden äntligen sätts i jorden för dubbelspårig
järnväg på hela västkustbanan.
- Det värmer hjärtat extra hos oss som i Ungdomsförbundet
kämpade för dubbelspår redan på 70-talet, säger jag som var
distriktsordförande för CUF 1983-85 och som hellre såg dubbelpåret färdigställas än en motorväg.
Ola Johansson
Centerpartiet
Ola Johansson
Centerpartiet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar