Alla vill ha minskad trängsel och ökad framkomlighet på
vägar och spår, bättre plats på tåg och bussar och säkrare gång- och
cykelvägar. Alla vill alltid att någon annan skall betala. Om någon annan är Du
som dagligen får nytta av de satsningar som görs eller om det är en anonym
skattebetalare är sak samma. Det beror på vad som kan anses vara rättvist.
För mig som Hallänning och Kungsbackabo verkar det som GT
och folkomröstningskampanjen helt bortser från att även vi vill ha ett ord med
i laget. Halland och Västra Götaland bidrar, förutom med vad som tickar i in i
betalstationerna med 1 miljard kronor. Vi gör det för att även vi tror på att
Västsverige behöver investera för att kunna utvecklas och att det vore
dåraktigt att tacka nej till de 17 miljarder kronor som skattebetalare i hela
Sverige har bidragit med.
Ola Johansson
Centerpartiet, HallandDenna text publicerades som en debattartikel i GT den 7 januari (ej tillgänglig på webben). Den 9 januari skriver Aftonbladet och ifrågasätter GT:s kampanj och kallar den populistisk. GT framhärdar att det "bara är att folkomrösta om avgifterna" (5 januari). Det håller inte jag med om. Ett sådant beslut skulle fattas över huvudena på hela Västsverige. En folkomröstning skulle behöva hållas i de resterande 48 kommunerna i Västra Götaland och de 6 Hallandskommunerna också. I dagens GP 9 januari beskriver resenärerna hur det varit den första dagen med trängselskatt.
4 kommentarer:
Korkad artikel.
Trängselskatten kommer bara att drabba lågavlönade för de rika kommer att ha tjänstebil eller löneförmåner som täcker kostnaden utan bekymmer. Med tanke på att Västtrafik höjer avgiften ytterligare så är det här endast en extra taxering mot de fattiga.
Tänk om, tänk rätt.
De som har tjäsntebil betalar via förmånsbeskattningen på bilen. Har förstått att de som fortsätter köra nu har haft klart kortare körtider. Vad är det värt att komma 10 minuter tidigare till jobbet och tidigare hem? Tror de som har det tuffast nu är de som trängs på bussar och pendeltåg och dessutom får betala högre taxor.
Trängselskatt paradox
Eftersom jag passerar betalstation in till Gbg strax före kl 7 (=13kr) för att lämna medresenär vid Sahlgrenska kommer jag inte som vanligt åka lederna över Högsbohöjd och Älvsborgsbron (utanför stan) ut till Lindholmen för om jag gör det så kommer jag att passera en station ute på Lindholmen efter kl 7 (=18kr).
Istället kommer jag åka genom stan (bidra till biltrafik och miljöförsämring i centrala Göteborg) ut till Lindholmen via Götaälvbron och slipper då passera ytterligare stationer eftersom jag kan hålla mig inom "tullarna".
Ingen trafik, kortare väg och lägsta möjliga skatt
Varsågod Göteborgare och Göteborgspolitiker, från Mölndalsbo
Trängselskatten är värd varenda krona, det flyter på fint nu och tid är pengar!
Lite konstigt att klaga på det när vi bor i ett land med närmre 80% skatt, trängselskatten är ju en piss i havet!
Skicka en kommentar