tisdag 8 januari 2013

Låt inte Göteborgarna bestämma över oss!

När detta skrivs börjar trängselskatter tas ut för passage genom Göteborg. Detta har varit känt sedan länge, men på senare tid har en ensidig kampanj förts gentemot Göteborgarna med GT som drivande kraft och nu står förhoppningen till kommunpolitiker i Göteborg att de ska utlysa en folkomröstning för att upphäva beslutet.

Alla vill ha minskad trängsel och ökad framkomlighet på vägar och spår, bättre plats på tåg och bussar och säkrare gång- och cykelvägar. Alla vill alltid att någon annan skall betala. Om någon annan är Du som dagligen får nytta av de satsningar som görs eller om det är en anonym skattebetalare är sak samma. Det beror på vad som kan anses vara rättvist.

För mig som Hallänning och Kungsbackabo verkar det som GT och folkomröstningskampanjen helt bortser från att även vi vill ha ett ord med i laget. Halland och Västra Götaland bidrar, förutom med vad som tickar i in i betalstationerna med 1 miljard kronor. Vi gör det för att även vi tror på att Västsverige behöver investera för att kunna utvecklas och att det vore dåraktigt att tacka nej till de 17 miljarder kronor som skattebetalare i hela Sverige har bidragit med.

Ola Johansson
Centerpartiet, Halland

Denna text publicerades som en debattartikel i GT den 7 januari (ej tillgänglig på webben). Den 9 januari skriver Aftonbladet och ifrågasätter GT:s kampanj och kallar den populistisk. GT framhärdar att det "bara är att folkomrösta om avgifterna" (5 januari). Det håller inte jag med om. Ett sådant beslut skulle fattas över huvudena på hela Västsverige. En folkomröstning skulle behöva hållas i de resterande 48 kommunerna i Västra Götaland och de 6 Hallandskommunerna också. I dagens GP 9 januari beskriver resenärerna hur det varit den första dagen med trängselskatt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Korkad artikel.

Trängselskatten kommer bara att drabba lågavlönade för de rika kommer att ha tjänstebil eller löneförmåner som täcker kostnaden utan bekymmer. Med tanke på att Västtrafik höjer avgiften ytterligare så är det här endast en extra taxering mot de fattiga.

Tänk om, tänk rätt.

Ola Johansson sa...

De som har tjäsntebil betalar via förmånsbeskattningen på bilen. Har förstått att de som fortsätter köra nu har haft klart kortare körtider. Vad är det värt att komma 10 minuter tidigare till jobbet och tidigare hem? Tror de som har det tuffast nu är de som trängs på bussar och pendeltåg och dessutom får betala högre taxor.

Anonym sa...

Trängselskatt paradox

Eftersom jag passerar betalstation in till Gbg strax före kl 7 (=13kr) för att lämna medresenär vid Sahlgrenska kommer jag inte som vanligt åka lederna över Högsbohöjd och Älvsborgsbron (utanför stan) ut till Lindholmen för om jag gör det så kommer jag att passera en station ute på Lindholmen efter kl 7 (=18kr).
Istället kommer jag åka genom stan (bidra till biltrafik och miljöförsämring i centrala Göteborg) ut till Lindholmen via Götaälvbron och slipper då passera ytterligare stationer eftersom jag kan hålla mig inom "tullarna".
Ingen trafik, kortare väg och lägsta möjliga skatt

Varsågod Göteborgare och Göteborgspolitiker, från Mölndalsbo

Anonym sa...

Trängselskatten är värd varenda krona, det flyter på fint nu och tid är pengar!
Lite konstigt att klaga på det när vi bor i ett land med närmre 80% skatt, trängselskatten är ju en piss i havet!