Idag
deltog jag i en interpellationsdebatt till stöd för Justitieminister Beatrice
Ask mot bland andra Socialdemokraternas gruppledare Mikael Damberg. I
Interpellationen (frågan) till ministern efterlyste han besked om när
Regeringen presenterar ett förslag på hur en absolut 30-dagarsregel för
betalningar kan lämnas till Riksdagen, eftersom en majoritet med S, Mp, V och Sd röstat
igenom ett tillkännagivande om det.
Länken
till debatten finner du här
och nedan mitt talmanus med några tillägg. Först ett 4 minuters anförande med
ett inlägg på 2 minuter.
AB Volvo skär ner ytterligare 4400
anställda eftersom resultaten sammantaget 3:e och 4:e kvartalet tvingat dem
till det.
”Tråkigt,
men inte oväntat” är Unionens kommentar till det. De drar ner på den fast
anställda personalen, medan facket accepterar att de fortsatt gör bruk av
15 000 konsulter och visstidsanställda. Också de är ju fackligt anslutna
och anställda i de företag, vars intressen Socialdemokraterna och en majoritet
påstår sig vilja värna med en absolut 30-dagarsregel.
Storföretagen
använder långa kredittider för att stärka sin kassa. Detta gör att
underleverantörer tvingas agera bank. Det är en bild som dessvärre ofta är sann.
Men mot bakgrund av dagens besked som grundar sig i att även storföretaget
Volvo kämpar med små marginaler på en ytterst konkurrensutsatt global
lastbilsmarknad är det otur och dålig tajming av Mikael Damberg att fortsätta
måla upp bilden av utnyttjande storföretag och lidande underleverantörer.
Snarare
finns det, i de regioner där dessa verkar, ett ömsesidigt beroende, där de som
har förmånen att vara leverantör är oerhört angelägna om att kunden, i det här
fallet Volvo är fortsatt konkurrenskraftiga och konstandseffektiva, därför att
det krävs för att överleva.
Det
är just konkurrenskraften hos dessa underleverantörer och unga ingenjörers
jobbmöjlighet som hotas om en fördubblad arbetsgivaravgift för unga införs.
Centerpartiet är kritiska till den jobbfientliga politik gentemot unga som
kännetecknar Socialdemokraterna.
Varför
framhärdar de med att driva denna fråga när en överväldigande majoritet 65 % av
de företagar- och branschorganisationer säger nej till förslaget att införa en absolut
30-dagarsregel? Det har troligen aldrig föresvävat dem att avtalsfriheten kring
villkor som betalningstider kan vara en sätt för nystartade företag att klara
kassaflödet i en expansionsfas när de löpande kostnaderna överskrider
intäkterna.
Det
råder en förbluffande okunskap om företagens och företagandets villkor hos
Mikael Damberg.
Själv
har jag under många år suttit vid förhandlingsbordet med AB Volvo och kommit
överens om priser och andra villkor till ett årligt värde av 40 miljoner
kronor, som kundansvarig säljare och konsultchef i ett av leverantörsbolagen, inom teknik- och designföretagen.
Med 25 år i fordonsbranschen tror jag mig veta villkoren och värdet av samspel
med storföretagen för att utveckla näringslivet i Göteborgsregionen.
För
Mikael Damberg och Socialdemokraterna tycks detta synsätt vara okänt. Saknar
man egen erfarenhet från industrin blir man lätt ett viljelöst offer för olika
påtryckare med egna affärsintressen kopplade till en specifik sakfråga.
(I
debatten kommenterade Damberg mitt första inlägg med ”Centerpartiets Liberala
principer”. - Det handlar om yrkeserfarenhet, något han och många av hans
kamrater saknar)
Centerpartiet
värnar jobben och framförallt arbetsmarknaden för nyutexaminerade unga
ingenjörer på konsultbolagen och därmed också svenska företags konkurrenskraft
gentemot låglöneländer och de länder i vår omgivning som har andra betalningsvillkor.
I detta område är det synnerligen viktigt att lika regler gäller åtminstone
inom Europa. Risken är annars att företagen rundar reglerna och köper sina
tjänster utanför Sverige.
Det
bästa hade varit om vi kunde bli överens om att skärpa kraven på snabbare
betalningar, utan att en tvingande regel införs.
Ola
Johansson
Centerpartiet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar