I varje kommun i Halland har Centerpartiet gått ut och ställt två frågor till vardera 2-3 restaurangägare, de lyder:
- Restaurangmomsen halverades vid årsskiftet, vad tycker du om det?
och
- Vad ska du göra nu när momsen sänkts till 12 %?
I vår medlemstidning, Hallandsbygdens nästa nummer som utkommer vecka 6, ska vi redovisa vilka vi har frågat och vad de svarat. Det hindrar inte mig från att att reflektera lite över vad jag fått reda på när jag varit på tre av våra populäraste och mest kända lunchrestauranger i Kungsbacka. En Thai Take Away- restaurang, en lunchrestaurang i innerstaden och en i stadens utkanter. Alla tre är kända etablerade och populära. Undersökningen är förstås helt ovetenskaplig och metoderna statistiskt tveksamma. Ändock ger det en bra nyanserad bild hur företagarna resonerar såhär knappt två veckor efter momssänkningen från 25 till 12 % trätt i kraft.
En har sänkt priset från första dagen, de övriga två ligger kvar på samma nivå som tidigare. Ingen har omedelbara planer på att anställa fast personal. Två funderar på att ta in extrapersonal vid behov. Två av tre funderar över hur de ska kunna använda den eventuellt ökande intäkten till att utveckla verksamheten och investera. Alla tre är överens om att momssänkningen förhindrat en planerad prisökning. Alla tre är (inte oväntat) positiva till momssänkningen.
Reflektion Kungsbacka
Alla verkar överens om att det är alldeles för tidigt att
bestämma sig för vad man ska göra. De mindre restaurangerna kan inte ta
ledningen i utvecklingen. Med något undantag väljer de att ligga kvar på samma
pris som tidigare och ser inget behov att nyanställa. Personalutrymmen och kök
räcker inte till och är restaurangen redan full har man ju dimensionerat
personalstyrkan efter det.
Egentligen är det märkligt att de så snabbt, redan
ett par veckor efter sänkningen, avkrävs besked på vad de tänker göra. Det
naturliga är att vänta och se vilken effekt det får på ekonomin. De större
restaurangkedjorna kan uttala sig positivt och berätta om sina planer att
expandera och anställa. Det kan inte de mindre göra och dessutom kan det ju bli
så att de storas expansion kan ta kunder från de mindre restaurangerna och tvinga dem lägga ner.
En intressant jämförelse vore att se på kostnadsindex för råvaror,
arbetskraft och andra hänförliga kostnader och jämföra det med hur
restaurangpriset utvecklas över åren. Då får vi en uppfattning om en bibehållen
prisnivå på lunch och à la carte egentligen är en prissänkning, relativt sett.Ola Johansson
Centerpartiet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar