tisdag 23 november 2010

Transportstyrelsens avgifter = kammardebut?

Förra veckan var jag på "vippen" att spontandebutera som talare i riksdagen, när Anna-Karin Hatt svarade på frågor om IT-poltik och bredband. Jag tryckte (med darrande händer) in knappen i bänken, men försent och för långt in i debatten så jag gavs inte möjlighet att ge henne mitt stöd den gången. Rädslan för knapptryckningen är i alla fall övergången så nu är det bara att försöka följa reglerna och göra sitt "jungfrutal" i utskottsdebatt.

Den 2 december debatteras ärendet "Avgifter i Tranportstyrelsens verksamhet i kammaren. Förslaget går ut på att likställa de fyra tranportslagen så tillvida att alla finansierar sin tillsyn och tillståndsgivning på ett likvärdigt sätt gentemot Transportstyrelsen som utför densamma. Förslaget har kritiserats från västerhåll (Mp och V) för att det missgynnar järnvägstrafiken och i någon mån sjöfarten. Detta har getts visst stöd från branschorganisationerna, men bara halvhjärtat. Det finns en förståelse för att inte skattebetalarna ska stå för vissa transporter, medan kunderna ska betala indirekt för andra. En annan fråga som diskuterats är att Museijärnvägar borde undantas och att Medicinska skäl för exempelvis viss körkortsprövning ska missgynnas. Detta är tillrättat i förslaget, som i praktiken innebär att ett antal lagar inom transportmrådet skall omformuleras för att möjliggöra avgiftsfinansieringen. Det har också framkommit att Trafikskolorna är oroliga över att körkortsavgifterna blir för höga. Själv har jag erfarenhet av deras avgifter gentemot föräldrar och körkortselever som väljer att anlita dessa. Det är möjligen privatisterna som kommer att missgynnas. Avgiftsförslaget drabbar väl knappast kostnaden för körlektionerna och än mindre antalet.

Bland de synpunkter som kommit in kan framhållas att man mellan raderna kan uppfatta att det finns en potenial för effektivisering hos Tranportstyrelsen och att i en del fall borde det vara möjligt att konkurrensutsätta dem. Bland annat gäller det tillsyn och inspektioner på fartyg och varför inte också körkortsfrågor. Kanhända blir det min vinkel i ett eventuellt inlägg.

Som så många andra tisdagmorgonar (heter det så?) sitter jag på X2000. Som de flesta andra gångerna så fungerar itne det så kallade "komfortsystemet" som ska göra att vagnarna lutar i svängarna. Dessutom snöade det lite så det blev 15 minuter sent i Kungsbacka och nu en halvtimma sent till Göteborg. Jag är naturligtvis glad och priviligierad som får åka 1:a klass på Riksdagens bekostnad, med gratis internet och fin frukost på porslinsfat, men hade nog uppskattat bättre om tågen gått i tid lite oftare. Vafrör inte ett fungerande "komitidsystem"? Detta med tågförseningar och vinterkaos är naturligtvis också en fråga för Trafikutskottet, som föranleder artikelskrivande från min sida under veckan. Det finns en diskussion som går ut på att Trafikverket skull sakan medel för underhåll och investeringar. Det är felaktigt. Trafikverkets dåliga kontroll och uppföljning hotar Åsa stations finansiering. Kungsbacka borde därför inte acceptera att betala notan för stationen själva. Mera om det i separat artikel som påbörjades i torsdags och färdigställs idag.

Med i bagaget på hatthyllan ligger också den inhyrda smokingen till middagen på slottet på onsdagskvällen. Spännande att se om den ligger kvar eller ramlar ner i huvet på mig.

Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

2 kommentarer:

Jens i Gällinge sa...

Hej Ola!
Gratulerar till ditt nya uppdrag. Vi i Löftadalens IF är inte förvånade. Vi såg tidigt din potential som debattör och knöt dig till styrelsen i vår förening. Känns bra att vi har en röst i riksdagen nu.
Rädsla är knappast ett ord man tänker på när du argumenterar, så tveka inte att trycka på knappen vid nästa tillfälle.
//Jens

Ola Johansson sa...

tack för det Jens! Jag hoppas kunna följa röda vita laget även sedan jag flyttat från bygden både till vardags och till helgen. Löftadalens IF regerar!!