tisdag 22 oktober 2013

Georgia on my mind! Till Tblisi

Vem hade trott att jag strax efter hemkomsten från den länge planerade Studieresan till Sydafrika, åter skulle få lov att ge mig ut i världen.

En Riksdagsledamot har mycket att göra och då och då ges det tillfällen att uppleva sådant som går utöver det vanliga. För ett halvår sedan deltog jag i en halvdags utbildning för sådana som kunde tänka sig att någon gång vara valövervakare. Sedan dess har många tillfällen passerat, men för bara någon månad sedan kom en fråga om någon av oss var intresserad att övevaka presidentvalet i Georgien kommande helg. Jag svarade, ja, det kan jag tänka mig och ganska omgående kom beskedet från talmannen: - Du har blivit utsedd!! "Talmannen har tagit beslut om ert deltagande i OSSE, delgationen."

Det betyder att jag ingår i en grupp med 50 personer från de flesta Europeiska parlament för att i grupper om två och två övervaka procedurer och genomförande av presidentvalet i Georgien. Tillsammans med en grekisk kollega, en chaufför och en tolk, ska jag resa runt (troligtvis) i Tblisi´s omgivningar och delta i öppnandet av en vallkokal, besök vid ytterligare 8-10 stycken och sedan delta vid överlämnande av valurnor och räkning. Efteråt ska vi vara eniga om en rapport och till vår hjälp har varje "par" ett batteri med blanketter att fylla i på varje plats vi besöker. Den eniga rapporten ska presenteras vid en presskonferens på måndagen, sedan får vi lov att resa hem. Fredagen och lördagen går åt till förberedelser och förhoppningsvis hinner jag se lite av staden och landet under torsdagen. Själva valdagen blir lång, intensiv och krävande. Något nattsudd blir det inte tal om och sömn får man försöka skaffa sig före och efter.

Nu har jag en "bibba" med information om övervakningen, om landet, valet, situationen för mänskiga rättigheter och demokrati att läsa igenom. Landet som gränsar till Ryssland i norr och Turkiet i söder har en kust mot Svarta Havet. I norr finns utbrytarprovinserna Abschazien och Sydossetien, som man nog hört talas om i nyhetssändningar. För bara fem år sedan var Ryska trupper några mil från Tblisi och det pågick ett krig länderna emellan. Georgien söker närma sig EU och är på god väg att utvecklas till en rättsstat, man har skrivit på de flesta internationella konventioner, men det finns ingen anledning att inte misstänka oroligheter i samband med valet. Fast i en jämförelse med andra tidigare sovjetrepubliker är Georgien bland de bästa.

Som övervakare är man påpassad och själv övervakad. Personlig säkerhet är inget jag oroar mig för. Det jag mest funderar över nu är vilket ansvar jag tagit på mig att bidra till att människors rätt att delta i fria och rättvisa val garanteras i ett land som för bara ett par decennier var en liten del i utkanten av Sovjetunionen. Nu är det en av de före detta Sovjetrepublikerna som har mest att vinna på ett närmande till väst, på fria demokratiska val, politisk stabilitet och som är mitt i maktspelet mellan olika intressen som rör Kaukasus. Berömda Georgier är Josef Stalin och Eduard Sjevardnaze, bara en sån sak..


Väl hemma igen ska jag och de 7 kollegorna från Riksdagen, Helena Bouveng, Kerstin Engle, Ann-Louise Månsson (tjm), Amineh Kakabaveh, Åsa Lindestam, Marie Nordén och Boriana Åberg avlägga varsin rapport till talmannen. Då kan jag också redogöra till andra om mina upplevelser med ett undantag. - Vi får under inga omständigheter rapportera något annat om valet än det den enhälliga rapporten från OSSE, direkt efter valet kommit fram till, som presenteras inför världen på måndagens presskonferens.

Ola Johansson

Inga kommentarer: