måndag 16 september 2013

Stockholm, Borås, Karlstad, Kungsbacka, Kapstaden, Paarl och Tblisi

Jag väljer att skriva några rader på bloggen om veckan som är, den som kommer och de närmaste månaderna. Vi skriver den 16 september. I lördags firades HMK Karl XVI Gustaf 40 år på tronen, med en TV sänd konsert som jag och Kicki blev särskilt inbjudna till. Någon monarkist har jag aldrig varit och kommer nog inte att bli, men vi har ett statsskick som verkar funka och så länge vi har tronföljare som ställer upp och ett folk som verkar gilla det så är jag med. 

I morgon tisdag öppnas Riksdagen och det blir fjärde öppnandet för min del. Nästa gång blir det som omvald ledamot om mitt eget och Centerpartiets mål uppfylls. Nu, precis som de tidigare gångerna kommer jag att bära den sockendräkt från Stafsinge som min mamma sydde på 70-talet, som jag burit på många rikstingståg från 20-årsåldern med CUF och som fortfarande passar. Ursprung är något personligt och att manifestera det som kontrast till Sverigedemokraternas exkluderande inställning känns viktigt för mig. Precis som det var första gången när jag och Abir (född i Irak) bar högtidsdräkter som var våra egna, medan Åkesson bar Sverigedräkt från Skansen.

Efter upprop, kyrkbesök, högtidligt öppnade och konsert på operan så blir det en kort natts sömn innan tåget tar mig till Borås för presentation av Regeringens budgetförslag. Det har i ett par veckor släppts detaljer och på onsdag presenterar Anders Borg helheten för Riksdagen, bara någon timma senare, kl 10 gör jag samma sak på Brygghuset i Borås, med tre andra riksdagsledamöter från Alliansen och lokala företrädare. Det gäller att läsa på snabbt för först kl 8 får vi veta de sista detaljerna.

På torsdagen den 19 börjar Centerpartiets riksstämmor i Karlstad och pågår till söndagen den 22. Klockan 12 är jag där. Över 500 motioner 6 program och två yttranden ska behandlas. Ett av yttrandena handlar om bostadspolitik, tillsammans med 29 motioner från medlemmar. Det visar att jag har varit ganska framgångsrik med att inspirera partikamratena i att väcka bostads-, mark- och planfrågor via motioner och förslag till stämman. Redan på fredagsmorgonen behandlas dessa och på TV ska man kunna följa debatten. Efter det blir det kanske litet lugnare för min del. I vilket fall är det häftigt att vara med och ta del av debatten och den härliga atmosfären som är när Centerpartister samlas. 

Veckan därpå blir väl mer av en "vanlig" riksdagsvecka, med en helg (sista i september) där jag ska hjälpa yngsta dottern att flytta. Sedan en riksdagsvecka till med utskott, voteringar och intressanta möten innan nästa stora händelse inträder.

Fredagen den 5 oktober reser jag, tillsammans med två kollegor till Sydafrika och Western Cape. Där ska vi studera samhällsbyggnad i skuggan av apartheid och på plats höra och se hur bostäder social omsorg, IT-tjänster och infrastruktur bidrar till att förbättra livet för människorna i landet med Afrikas snabbaste tillväxt, där den politiska situationen med en döende Nelson Mandela är oviss. Vi kommer att träffa ministrar och ledare för vårt systerparti Democratic Alliance, besöka kommuner och regioner, se livet i kåkstäder. Vi är i Kapstaden och Paarl till den 13 oktober då vi reser hem. Paarl ligger i Drakensteins kommun där Kungsbacka och Centerpartiet i Halland jobbat tillsammans i samverkansprojekt för att stärka människor i kåkstäder och utveckla demokrati och medborgardialog. Jag var där 2009, tillsammans med bl.a Per Ödman som representant för hemkommunen, vid flera tillfällen har politiker och tjänstemän från Drakenstein varit i Halland och Kungsbacka.

Sist men inte minst vill jag nämna att jag just fått besked av talmannen att jag ska åka med den svenska OSSE-delegationen för att övervaka presidentvalet i Georgien den 28 oktober. Vi är 8 stycken parlamentariker från Sverige som reser till Tblisi 24-29 oktober, för något som känns viktigt, svårt och självklart en oförglömlig upplevelse. Mer om det i senare inlägg.

Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: