torsdag 12 september 2013

Rösta politiskt i söndagens val!

Ja, inte nödvändigtvis partipolitiskt, men gärna. Samtliga som ställer upp i söndagens kyrkoval gör det från någon form av gemensam värdering och en idé om hur man vill att kyrkan skall utvecklas i framtiden. Jag har själv röstat. Eftersom jag inte är hemma i Kungsbacka på söndag lyckades jag efter lite strapatser komma åt att göra det i går vid Kungsholmens kyrka. Jag röstade på Centerpartiet till stift och kyrkomöte och valde en av samlingslistorna där jag kunde kryssa en aktiv Centerpartist i valet till Hanhals - Kungsbacka kyrkliga samfälldhet. Varför jag anser man ska välja C framgår av debattartikel jag skrev tillsammans med Camilla Widepalm Heuren (född i Förlanda) som publiceras i Hallands Nyheter och Hallandsposten.
http://hn.se/asikter/debatt/1.2329967-c-for-en-hallbar-kyrka

Det framförs alltid i samband med kyrkovalen att politiska partier inte borde ställa upp och genom sina partiorganisationer blanda sig i kyrkans verksamhet sedan den skiljdes från staten. En del partier har valt att dra sig ur, medan andra är kvar. Moderaterna ställer upp under namnet Borgerligt alternativ. Alltid lurar det någon! Centerpartiet ställer upp med sin partibeteckning, men kunde förstås också hetat "kyrkans gröna val" eller "Centerpartister i Kyrkan". Det som förenar dessa är att de är aktiva i kyrkan idag och har en idé om hur man vill att kyrkan borde vara. När det gäller tron menar jag att det är något privat som man inte ska behöva avkrävas någon deklaration kring, men det är givet att den som är aktiv i kyrkan också tror på Gud. Ingen kan dock garantera detta, inte ens de mer konservativa partigrupperingarna. Hur kontrollerar man sånt? Inte med någon sorts dopingtest i alla fall. Inkvisition har prövats med viss framgång.

Det är bekymmersamt när man få höra att vi som har en bred ideologisk bas och en idé som sträcker sig utanför kyrkans verksamhet inte borde ställa upp. Vad är det för exkluderande syn på människor som vill göra något tillsammans? Tänk om vi i de allmänna valen till EU, Riksdag, kommun och Region skulle säga att vissa partier borde inte vara med. Inte ens till Sverigedemokraterna skulle vi säga något sådant, även om vi starkt ogillar vad de står för. Nej i kyrkovalet är det viktigare än någonsin att partier och kandidater som står upp emot främlingsfientlighet och bristande tolerans är tydliga och kan ge den varudeklaration, som partibeteckningen står för. Också det tar vi upp i vår artikel. 

Det är då mer tveksamt när personer som är anställda på hög nivå och som företrädare för de församlingar vi skall rösta till ger sig in i debatten om vilka som borde och inte borde vara med, eller tar ställning för eller emot partier och kandidater. Partier som fyller sina listor med personer som är anställda och som kyrkopolitiker skall fatta beslut som påverkar dem själv och deras kollegor i arbetet, är ett större problem. Det anser jag. Men jag skulle aldrig säga att de inte borde vara med.

Hastigt skrivet torsdag morgon medan frukosten väntar.

Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: