onsdag 14 november 2012

SD:s vandringssägner måste bemötas

För några veckor sedan fick jag och säkert flera andra här, ett mail med följande lydelse:

"Hej
Fick en länk på facebook till
http://avpixlat.info/2012/10/18/insandare-i-dt-med-summering-av-nyanlandas-bidrag/.
"Hur ser den ekonomiska ersättningen ut för en nyanländ invandrarkvinna som är arbetslös och har tre barn.
Kvinnor får:
6 510 kronor i etableringsersättning
4 500 kronor i etableringstillägg
4 500 kronor i bostadsbidrag
3 754 kronor i barnbidrag
2 546 kronor i underhållsstöd
= 21 810 kronor i månaden skattefritt.

Utöver detta har kvinnan rätt till:
259 200 kronor i retroaktiv föräldrapeng från det att barnet föddes, oavsett i vilket land det är fött. Hon kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. Exemplet är baserat på den lägsta ersättningsnivån om 180 kronor per dag under 480 dagar per barn.
Källa: www.statskontoret.se"
Stämmer de här uppgifterna, för jag fick jävligt ont i magen och hoppas verkligen inte att uppgifterna stämmer.
22000 i månaden är ungefär vad jag får ut i månaden utan skifttillägg och lägger man till utgifterna jag har för att ta mig till jobbet, studielån etc, så får jag ut betydligt mindre i månaden.
Jag pluggade 3 år och levde på en svält inkomst på 2500 i månaden resten är lån jag fortfarande betalar av.
Avpixlat är ingen sida jag direkt litar på, men har de fel???
Stämmer de här uppgifterna så är det något som är jävligt fel i det Svenska systemet och är som att spotta folk i ansiktet som går till jobbet varje dag.
MVH Xx Xx bekymrad skattebetalare i Halland"

Slut citat. Namnet ,som jag avidentiferat ovan, känner jag igen från en storbondesläkt i hemsocknen Stafsinge, från min barndom. På frågan "varifrån i Halland kommer du" fick jag så småningom ett svar: -Varberg (vad det nu har med saken att göra ungefär)! Är det en skattebetalare från Halland bör man ju svara, tänkte jag. Men efter att ha undersökt saken lite närmare visade det sig vara ytterligare en av alla de vandringsmyter som på nätet görs till "sanningar" via sajter som "avpixlat" och som slår rot i förnuftiga människor som inte har anledning att reflektera över varifrån de kommer. Det finns fler exempel, som att man inte längre får sjunga "Du gamla du fria" eller "den blomstertid" på skolavslutningar, eller att det skulle vara "tabu" att diskutera invandringspolitik, eller integration. Fel där också. Det finns undersökningar som visat att dessa ämen är mer vanligt förekommande i debatten än miljöfrågorna.

Det är ledsamt att behöva ägna så mycket tid åt att bemöta sådant och det är ännu mer ledsamt att se hur bilden bidrar till att stärka väljarstödet för ett främlingsfientligt parti i väljaropinionen. Den senaste undersökningen från United Minds visade på det, men det visade också en sak som är positivt. Det är att Centerpartiet är det Alliansparti som ökade mest (+0,9%). Centerpartiet är också det parti som står längst ifrån Sverigedemokraterna i sin syn på människor. Glädjade om det är det som belönas och självklart glädjande och välförtjänt oavsett vilket.

För er som är intresserade av svaret på frågorna ovan så rekommenderar jag att läsa Folkartiets Fredrik Malms utmärkta blogg - här!

För er som inte följer länken saxar jag ett citat:
"Beräkningen baseras på en icke-existerande familj som har konstruerats enkom för att maximera påstådda bidrag per person i familjen. Den innefattar bidrag som är omöjliga att kombinera med varandra, som är delvis beräknade på felaktigt sätt och i något fall bara osannolika. Några av bidragen är inga rättigheter, utan förutsätter en motprestation. För andra måste man ha verkliga kostnader som är högre än bidraget. För att få bidragen enligt exemplet måste den ensamstående mamman plugga svenska och delta i arbetsmarknadsinsatser på heltid. Den verkliga bidragsnivån för en nyanländ familj enligt exemplet är på samma nivå som riksnormen för försörjningsstöd för en motsvarande svensk familj."

Är ni mer intresserade så kan jag rekommendera Alex Bengtsson, Expos föreläsning i Varberg, om "Positiv Antirasism" i morgon, torsdagen den 15 november.

Dessutom finns en utmärkt sida som Regeringen skapat efter händelserna i Norge förra sommaren - här.

Ola Johansson
Centerpartiet

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar var alla politiker fanns som idag (rätt) klandrar Erik Almkvist när han fick sin lgh förstörd av politiska motståndare?

Ola Johansson sa...

Nej "Anonym" det vet jag inte, men nu undrar man ju lite grann hur mycket av de påstådda angreppen mot SD-politiker som är fabricerade på det sätt som den redigerade varianten av den film vi sett var tänkt att bli.