söndag 18 november 2012

Centerkvinnor gratuleras till 80 års kamp för lika rättigheter, mot rasism och kvinnoförtryck

Centerpartiets kvinnoförbund - Centerkvinnorna har 80 år på nacken. I Halland bildades det första distriktet av Svenska Landsbygdens Kvinnoförbund 1932, fristående och likvärdigt som en systerorgansiation till Bondeförbundet. Det kan tyckas omodernt i ett politiskt parti att det finns ett kvinnoförbund och säkert finns det politiska partier som skulle kunna fundera över hur jämställda de är i det politiska arbetet. För Centerpartiet som i Karin Söder valde den första kvinnliga partiledaren och som helt naturligt och utan tal om kvotering och varannan damernas, låter en kvinnlig partiledare efterträdas av en annan kvinna, efter en valkampanj med två kvinnliga kandidater och en manlig, är det naturligt och viktigt att ha ett kvinnoförbund.

I historien finns mycket av klassiska jämstäldhetsfrågor och många exempel på verksamhet och praktisk politik som varit viktiga för kvinnors ställning och möjligheter utanför hemmet. En sådan sak är det semesterhem, Villa Terra i Falkenberg som köptes för insamlade pengar, dit husmödrar pressade av dubbelarbete och krav kunde komma ifrån, koppla av och kanske väckas till reflektioner kring poltik.

Folkdräktssömnad är en av de företeelser som funnits i Centerkvinnornas digra aktivitetskatalog genom åren. Detta att äga och bära en folkdräkt har för mig varit naturligt sedan den dag jag provade min sockedräkt. På 70-talet deltog min mamma Gunnel i sådana kurser och studecirklar. Hon såg då till att hon själv, jag och mina systrar fick en folkdräkt att bära vid speciella tillfällen. Sådana är naturligtvis alla CUF och Centerstämmor med rikstingståg och gröna fanor i täta led av tusentals deltagare, min äldste sons dop är ett annat och nu för tiden händer det att delar av folkdräkten används när jag ska vara tomte hos grannar och den egna släkten. De tre tillfällen då jag fått vara med vid Riksdagens öppnande har jag burit min Stafsinge-dräkt med stolthet.

Vid den första 2010 var det ett parti som uppmärksammades för att deras ledare bar en "Sverige-dräkt". Idag uppmärksammas de för att de beväpnar sig med järnrör och uppträder hotfullt och aggressivt, speciellt mot kvinnor och personer med utlänsk härkomst. Jag är stolt över min hembygdsdräkt och brukar vara noga med att berätta vem som sytt den. Till skillnad från Jimmie Åkesson som lär ha hyrt sin, har min en förankring i hembygden, en socken i Halland. När jag och riksdagskollegan Abir Al-sahlani bestämde oss för att bära hembygdsdräkt tillsammans var det för att visa upp det mångkulturella Sverige där vi har olika hembygder men samma framtid. Det står i bjärt kontrast till Sverigdemokraternas människosyn så som den återuppstått och välförtjänt visas upp i sin känslokalla och oförsonliga hårdhet.

Ett Centerpartiets kvinnoförbund behövs som står upp och försvarar alla människors lika värde och rättighet. Alla barn, oavsett härkomst och ursprung, ska behandlas lika och ges lika förutsättningar. Detta är en viktig kamp att fortsätta föra, speciellt som det oftast är i manliga kulturer som främlingsfientlighet och rasism gror. Där unga män samlas för att bekräfta varann reduceras kvinnor till något man kan kalla för "hora, fitta" och i fyllan uppträda hotfullt och nedsättande emot. Kampen för lika rättigheter för kvinnor och män måste föras varje dag och vi behöver fler förbundna kvinnor som upphäver sin röst tillsammans för att tränga igenom männens självgoda pladder.

Ola Johansson
Centerkvinna

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-toppar-kan-slangas-ut-ur-partiet_7680878.svd

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Där unga män samlas för att bekräfta varann reduceras kvinnor till något man kan kalla för "hora, fitta""

Där unga kvinnor samlas hörs det också mellan dem. Det har jag fått bekräftat från min dotters fina innerstadsskola. Så dra ned på generaliseringarna utifrän kön.

Anonym sa...

Hej
Din syn på SD behöver inte ifrågasättas och jag förstår din inställning. Att du (precis som övriga politiker) lägger in din antipati t.o.m. i frågan om folkdräkter, då tycker jag det har blivit lågvattenmärke.
Du får (precis som alla andra politiker) ta till dig att FOLKET i vårt demokratiska land har valt in SD och valt att de skall finnas i regeringen. Det är idag uppmätt att SD är landets 3;e största parti, alltså större än C. Tag varning av detta istället för att ,på lekskolenivå, förkunna ditt avstånd! En vacker dag får vi kanske inte varken äga eller ha på oss dessa vackra folkdräkter.....himmelen förbjude!
Jag älskar bilder av dessa fantastiskt sydda dräkter. Tack för ordet
Birgitta Svensdottir Lövsgärde