fredag 29 juni 2012

Almedalen ett litet program

På söndag den 1 juli bär det av till Visby efter en veekend med korkbröllopsdags- och födelsedagsfirande med hustru, Kicki och dottern, Elin o Erik. När kvällen kommer och EM-finalen i fotboll mellan Italien och Spanien spelas av sitter jag nog på planet mot Visby och Almedalsveckan 2012.


Min medverkan är under första halvan av poltikerveckan och det beror på att en semestertripp är bokad från fredag, Centerpartiets dag i Almedalen. Det är >1745 godkända aktivieteter som äger rum och utöver det, förstås, ett otal möten och nätverkssakapande tillfällen, såväl dag som sen kväll och kanske natt.


Ett försök att sammanfatta vad jag ska göra kommer här:


Sen söndag kväll 1 juli, ankomst. Kanske får jag ett tidigt flyg så jag hinner se något av fotbollen på plats, eller om det blir förlängning och straffar, ett avgörande.


Måndag morgon, kl. 9.30, då träffar jag Malin Lövsjögård som är VD för branschorganisationen Svensk Betong. Hon var fram till för ett par månader sedan ledamot av Sveriges Riksdag för Moderaterna och satt i Trafikutskottet. Att det blir en branschorganisation inom bygg- och anläggningssektorn är inte så konstigt. Det är ju "mitt" politikområde.


10.00 till 10.45 ordnar Socialdemokraterna ett seminarium om "Miljöfrågor i praktiken - Energieffektivitet i byggnader. Hinner jag dit är det bra. Energifrågor och byggnaders energiprestanda är en synnerligen aktuell fråga. Riksdagen har nyligen debatterat och beslutat om EU:s direktiv om Nära-nollenergibyggnader.


12-13 har jag bokat ett lunchmöte med Villaägarnas Riksförbund, men det måste nog utgå eftersom jag tackat ja till att delta i panelen i ett seminarium kl 13.


Detta seminarium handlar om klimatanpassning av städer. Det leds av John Chrispinsson och jag medverkar som representant för Alliansen och diskuterar med en Socialdemokrat, efter att ha lyssnat på två experter/forskares syn på samhällets beredskap för klimatförändringar i sin planering. Det börjar kl 13 och är slut 13.45, så speciellt mycket medverkan kommer det inte att bli.


Kl 13.30-15.00 hade jag tänkt gå på ett seminarium om Infrastruktur, klimat, miljö, men vi får se om det är någon ide att gå dit, för...


Kl 15.30-17.00 ska jag åter delta i paneldiskussion och då handlar det om Energifrågor. Branschorgansiationen Svensk Energi anordnar ett seminarium med rubriken "Ladda Sverige". Det är en rapport som belyser medborgarnas inställning till el, helt enkelt. Får vara lite vaksam där, för branschorganisationens syfte är inte primärt att spara el, utan att "sälja" sin produkt.


Kl 17.00 har jag bestämt träff med byggkoncernen NCC för ett personligt samtal om bostadsbyggande. NCC har jag haft flera anledningar att träffa. De bygger ju för Eksta i Vallda Heberg. Riktigt bra och energieffektivt till 1000!


Tekniska Verken i Linköping har bjudit in mig på sin middag kl 20.00. Där var jag på studiebesök i maj för att se avfallshantering, biogasproduktion och kraft-/fjärrvärmeproduktion med mera på plats. Tekniska Verken är Sveriges näst största kommunägna energibolag. Endast Göteborg Energi är större. De verkar inom vind- och vattenkraft och täcker ett stort område med flera Östgötska kommuner.


På tisdagen börjar jag klockan 9.00 med att träffa Elous Vind för att prata om vindenergins möjligheter och eventuella svårigheter. Det är troligtvis så att mina insatser för vindkraften i Kungsbacka och mitt intresse att delta i energidebatter i Riksdagen gör att de ser mig som en viktig person.


Klockan 10.00, redan är det dag för nästa paneldeltagande och den här gången bl.a. med det "legendariska" f.d. språkröret Maria Wetterstrand som med/motdebattör. Då handlar det om luftkvalité och inomhusmiljö. Seminariet med rubriken "Miljömål 2020 - men resultat kräver åtgärder" anordnas av ventilationsföretagen, samt astma och allergiförbundet och har troligtvis en inriktning mot bostäder och byggnadsteknik. Det är bara att läsa på!


Kl 11.45 - 12.45 har Sveries Byggindustrier ett lunchseminarium som inte får missas. Visserligen har man vid det här laget hört det mesta om vilka problemen och möjligheterna är inom byggsektorn, men det kommer säkert något nytt och upprepning är kunskapens moder. Alternativt går jag på Hyresrättsföreningens seminarium om "Bostadspolitik - en outnyttjad tillväxtkälla i svensk ekonomi?", kl 12-13.30.


Det kan i och för sig bli tufft att hinna med för kl 13.00 börjar seminariet som Swedtrain ordnar om transporter energi och konkurrenskraft. Transporter och trafik är inte mina frågor i lika hög utsträckning, men det är en viktig fråga för både miljön och för våra möjligheter att utvecka hela Sverige, att transporterna fungerar. Klockan 14.30 är det slut och det finns chans för en timmas paus innan:


..klockan blir 15.30 och Unga arkitekter i samarbete med jagvillhabostad.nu arrangerar "Bo bra på yngre dar". Efter det ska jag träffa "jagvillhabostad.nu" för att prata med dem om hur vi ska göra för att öka tillgängligheten för bostäder åt unga.


På kvällen ska jag lämna Visby för en grillkväll med Bygdegårdarnas Riksförbund i Vässkinde bygdegård. Trevligt att återse folk från Gotlands Bygdegårdsdistrikt vid denna mycket speciella bygdegård som också är en "fullutrustad" teater, men stor scen, kostymförråd och allt. Jag är ju, som en del känner till, sedan drygt ett år, förbundsordförande för BR med mer än 1400 medlemmar, (i form av föreningsägda lokaler) en ständigt växande folkrörelse.


Onsdag är hemresedag, kl 13. Men jag ska försöka att hinna med att träffa NCC, om jag inte hinner det på måndagen. Innan dess är det en ny panelmedverkan och då gäller det åter energifrågor. "Svensk Energi - Energispektrum Energi med sikte på 2050". Här debatteras troligtvis hela energifrågans bredd av alla partier och jag är en av deltagarna i panelen. Kanske är det mitt "tyngsta framträdande" under den halva vecka då jag är med. På fredagen är det Centerpartiets dag och då är de flesta av mina 23 riksdagskollegor på plats och många fler.


Ja, det var väl egentligen det hela och mer lär säkert hända. Hör gärna av er efteråt med frågor, men passa på torsdagen den 5 juli, för sedan blir det semester på riktigt under fyra-fem veckor.


Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: