onsdag 11 januari 2012

En vecka full av intryck och debatt

Den här veckan har jag varit kvar i Kungsbacka med omnejd. På onsdag den 18 januari är det partiledardebatt och för de flesta Riksdagsledamöter första dagen på "arbetsplatsen". En person jag mötte på väg ut från Friskis & Svettis ikväll frågade: "-Har du semester?!". Nja, det har jag ju inte. Semester har jag inte haft sedan sommaren 2006. Lite fritid men mycket fri tid. Sån är vardag och helgdag för en förtroendevald och jag klagar verkligen inte. För mig betyder den "fria tiden" när jag inte behöver vara i Riksdagen en möjlighet att planera, skriva, ringa och läsa på. Men den mesta tiden består av möten med människor och studiebesök på olika platser. Här en liten sammanfattning av veckan som är.

I tisdags besökte jag Campus Varberg för att tala med chefen Ulric Björk boendes i Kungsbacka och rektorerna för Yrkeshögskolan om villkoren för verksamheten och hur man kan utveckla Yrkeshögskolan genom att samarbeta över kommungränser. Det är en kreativ miljö som erbjuds på Campus och jag fick ta del av lite av den när jag träffade Coastal Culture som utvecklar en totalupplevelse kring surf- och vattensport kring Varberg. På kvällen var jag på ett möte med styrelsen för den idrottsförening där jag är engagerad, för att bland annat prata sponsring. Ett område jag ansvarar för i Löftadalens IF. Välkommen att kontakta mig om ni vill annonsera i vårt programblad, eller trycka er företagslogo på våra matchdräkter.

Idag, onsdag har jag varit i Alingsås för att träffa VD:n för Alingsåshem, Ing-Marie Odegren. En person som på ett unikt sätt lyckas förena byggandet och boendet med humanistiska värden. En chef med ett visionärt tänk som jag inte mött motsvarighet till i bygg och bostadsbranschen. Kul att hon tackade ja till att komma på nästa frukostmöte om Bostadspolitik den 9 februari. I Alingsås har de lyckats renovera miljonprogramsområdet Brogården, energieffektivt. På eftermiddagen fortsatte diskussionen med Passivhuscentrum, bland annat om vikten av att Sverige medverkar till att EU har en hög ambitionsnivå när det gäller att styra mot energieffektivitet vid nybygge och renoveringar av bostäder. Återkommer till det och hur man med Brogården som exempel kan renovera miljonprogram till passivhus, utan staliga subventioner. Något som oppositionen anser vara omöjligt.

I morgon torsdag kommer jag att besöka Vallda Heberg och på plats se bygget av vad som påstås vara Sveriges hittills största passivhusområde. Det är Eksta Bostads AB som bygger med NCC som entreprenör. Dagen börjar hos NCC i Göteborg och fortsätter i Vallda. Senare samma dag åker jag tillsammans med Stefan Bengtsson, Centerpartiets Regiongruppledare till Tvååker, söder om Varberg för att träffa en entreprenör inom apoteksbranschen, som driver två apotek i Tvååker och Veddige och kommer att starta i Fjärås under 2012. Syftet är att se om effekten av omregleringen blivit den som framförallt Socialdemokrater nu kritiserar, att tillgängligheten på medicin minskat. Eller om det tvärt om är så att den ökat, att den befarade stängningen av apotek på landsbygden uteblivit och att det faktiskt i vårt närområde finns exempel på att det startas apotek på platser där det inte tidigare funnits.

Måndagen och fredagen är obokade ännu. Det betyder att det finns utrymme för just det jag inledde med. Skriva, planera och delta i den politiska debatten i aktuella frågor, genom att skriva artiklar, på bloggen och via sociala medier. Och om tiden medger träna lite inför kommande strapatser och för att behålla hälsan. Kanske om blåsten uteblir och solskenslöftena infrias, en tur på cykel.

Nu till något annat
En aktuell debatt som varit är den om uppstod sedan några kommunpolitiker tillkännagav att de tänkte besöka Göteborg för att undersöka hur långt de kommit i planeringen av en Barnahus-verksamhet. Centerpartister har tidigare kritiserat ledande Regionpolitiker för att inte i tillräcklig utsträckning utveckla Regionen och genomföra vad man lovat. Vi fick kritik från Allianskamrater och inte minst Moderater för det. Barnahuset är ett sådant exempel och att Per Ödman nu sneglar mot Göteborg är ett annat och möjligen mer verkningsfullt sätt att tala om att man är missnöjd med vad som åstadkoms i Region Halland, där han själv ju har stor påverkansmöjlighet. Nu tror jag att effekten av debatten blir att arbetet i Halland tar fart. Något större utbyte av att delta i Göteborg lär man ju inte få eftersom det bland annat är Polisen man ska samverka med och deras organisation följer länsgränsen. Polisen i Halland har hört till de tveksammas skara, liksom Halmstad, medan övriga kommuner inklusive Kungsbacka uttalat att man vill de ett gemensamt Halländskt Barnahus. Gillar bloggkompisen Tommy Rydfelts formulering på Facebook när han säger att det är "Polisen som är den stora boven".

Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: