"Jag valde att hoppa in i den här debatten efter Börje Westlunds
utläggningar om SAAB. Jag känner att frågor som rör fordonsindustrin triggar
mig. Jag har varit verksam i Svensk fordonsindustri i 25 år och den dagen detta
värv är över räknar jag med att kunna träda åter i tjänst som säljare och
utvecklare av tekniska och systemtjänster till en livskraftig, men alltmer
global fordonsindustri som ligger långt framme även miljömässigt, förutsatt att
inte politikerna slår undan benen för transporter på hjul i vårt eget land.
När det gäller SAAB så tror jag det är få utanför en mycket
trång krets som vet vilka hot som funnits och vilka möjligheter som nu återstår
när det gäller att rädda bolaget och arbetstillfällena. Trots Börje Westlunds
försök kan vi känna oss helt trygga i att regeringen i samverkan med duktiga
regionpolitiker (partikamrater till Börje W) gjort och gör det som är möjligt
för att ta tillvara den gnutta hopp som ändå synts i denna långa mörka tunnel.
Vi lider självklart med de anställda och förundras över alla
turer, som alltsammans i slutändan stod och föll med ett principbeslut från det
mäktiga bilföretaget GM:s ledning. Världens näst största biltillverkare med 4
amerikanska märken 2 europeiska och 2 asiatiska.
Jag erinrar mig hur det var under de år då Sveriges
statsminister hette Göran och vars Näringsminister vi glömt namnet på. Frågan
var då var den nya europeiska Chevroletmodellen skulle tillverkas. I Trollhättan
eller Russelsheim?
Mot löften att satsa på Riksväg 45 och bättre kommunikationer
i Göta Älvdalen fick Trollhättefabriken leva vidare. Men det var först sedan Alliansen
tillträdde som man insåg att löftena helt och hållet sakande ekonomisk täckning
för det utställda löftet. Därför är det ett ödets ironi att vi nu när Bana Väg
i Väst i princip är klart ser vad som dessvärre verkar vara slutet på eran SAAB
Automobile i Trollhättan.
Vi ser slutet för SAAB, men knappast slutet för
fordonsindustrin i Västsverige. Tack vare att vi nu genomfört satsningen på
infrastruktur ser vi nu möjlighet för de personer som bor och arbetar i trestad
att hitta arbeten och för företag att etablera sig där industritraditionen och
arbetskraften finns.
Istället för att klaga på Annie Lööf borde Börje Westlund
funder över hans eget partis olika utspel kring SAAB. Att staten skulle gå in
och i praktiken köpa bilföretaget utan att veta något om dess framtid och
förutsättning att överleva.
Nej herr talman med facit i hand vet vi att det inte hade varit en bra lösning. Därför är det svårt att finna någon trovärdighet i den kritik som S nu passar på att framföra denna dag."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar