Nåväl detta föranledde mig att spontant äntra talarstolen i
en debatt i måndags som rörde ett utskott som jag själv inte sitter med i och
därmed dra på mig lite av aggressionen från nämnda S-ledamot.
Läget i Trollhättan har varit bekymmersamt en längre tid. Dagens
Göteborgs Posten talar om 4000 arbetslösa, och en nivå långt över genomsnittet.
14 % är mycket och en stor utmaning för Arbetsförmedlingen som nu fått
ytterligare 1,2 miljoner. Enbart pengar hjälper inte.
Företagsklimatet i landet förbättras stadigt ju längre Alliansen
haft regeringsmakten. På de orter där ett fåtal stora företag varit dominerande
kanske det behövs mer genomgripande och långsiktiga förändringar som ger effekt
först längre fram. Satsningen på RV45 och nya tågförbindelser med stationer i
Göta Älvdalen (Bana Väg i Väst) kommer att öka lusten för företag att etablera
sig och göra bruk av de lokaler som står tomma och erbjuda arbeten åt de som nu
saknar. Ökade pendlingsmöjligheter i regionen gör att den i övrigt välmående
fordonsindustrin i Västsverige får tillgång till erfarenhet och kompetens. Det
har varit kriser förr och de kommer med all säkerhet att uppstå igen.
Det behövs nya företag som suger upp det kunnande och den
industritradition som existerar i Fyrbodalsorådet. Det behövs en kraftsamling med
Regionföreträdare, Kommuner, Stat och Högskola, liknande den som vi hade under
den förra fordonskrisen 2009. Just Högskolan är ett område där Regeringen har
anledning att bli tydligare. Jan Björklund har i olika sammanhang låtit förstå
att de mindre Högskolorna har en osäker framtid. Det vore förödande att slå
undan benen för dessa nu när vi mer än någonsin behöver ett tätare samarbete
mellan forskning, utbildning och näringsliv.
Youngman tycks ha ett oförändrat intresse för SAAB och
verkar snarare se möjligheter med att kunna ta över företaget till en lägre
kostnad (??) och utan att behöva förhålla sig till tjurnackade GM-direktörer i
Detroit. Ljuset i änden på den långa mörka tunneln har inte slocknat. Kanske
blir SAAB Kinesiskt trots allt, eller finns det andra biltillverkare som ser
chansen att bygga vidare på det som finns?
(Just som jag skriver detta läser jag på www.gp.se en färsk nyhet som säger att Regeringen gått in med en halv miljard och satsar på bland annat fler utbildningsplatser vid högskolan)
Därför är det klokt av Annie Lööf och Hillevi Engström att
inte komma med färdiga lösningar, utan först förhöra sig om det dagsaktuella
läget, fråga vad som behövs och sedan komma med förslag på vad Regeringen kan
bidra med. Det saknas inte beredskap. Regeringen har på senare tid visat ett
större intresse och lust att medverka till en bra lösning för SAAB. Men mot
världens näst största bilföretag väger även en Svensk Regering lätt. GM ser
säkert ett hot mot sina egna bilmärken i ett tekniskt framstående företag som
SAAB med långt utvecklade modeller och en liten men trogen kundkrets. Deras
hållning är begriplig, men trots det svår att ta till sig. Förhoppningsvis
kommer det att visa sig att de mister hela stycket, just för att de gapat efter
så mycket.
Ola Johansson
Centerpartiet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar