tisdag 30 augusti 2011

Smartare bilar + dummare förare = sant?!

Minns min gamla Volvo Amazon av årsmodell -65. Första bilen, en gubbkörd, grafitgrå bil som gått 5000 mil när jag fick den av farsan 1979. Där fanns väl fungerande trepunkts säkerhetsbälte på förarplats och tur var väl det, eftersom rattstången på dessa bilar var konstruerade som ett "spjut". Deformationsszoner och airbags fanns inte ens i sinnevärlden, möjligen på konstruktörernas bord.

Passiv säkerhet är gårdagens teknik. Idag talar man om aktiv säkerhet. Sådana som håller reda på hur föraren beter sig och mer eller mindre handfast vägleder honom/henne att framföra fordonet på ett säkert sätt. I framtiden kommer bilar periodvis att köras med "autopilot" och frågan man ställer sig är om det kommer att krävas mer, eller mindre av mig som förare? Behöver vi som haft körkort sedan 1979 och tidigare en ny körkortsutbildning anpassad för framtidens trafik, fordon, vägar och trafikregler?

EcoDriving var inget man fick lära sig, men det är en absolut förutsättning idag för att du ska kunna köra din nya miljöbil i närheten av de utsläppskrav som tillverkaren använde för att klassificera den för femårig skattefrihet. Själv har jag nytta av det jag har lärt mig.

Det tar 30 år att omsätta fordonsflottan. Vi har således tills helt nyligen haft kvar bilar som är tillverkade före 1989. Det vill säga det år då katalytisk avgasrening blev obligatoriskt. Hur många bilar på våra vägar saknar ABS-bromsar? Man kan tycka olika om att det säljs nya bilar, men vi borde vara överens om att nya bilar är bättre än gamla. Och ur säkerhetssynpunkt lär det vara så att stora bilar är bättre än små.

Sedan några år har vi tagit bort skrotbilspremien. Motiven är för mig okända. Idag sker utvecklingen av miljöbilar och säkerhetstänk så snabbt att det vore bra om vi kunde få bort de allra äldsta. Bertil Moldén företräder branschorgansiationen BilSweden som rimligtvis borde vara mest intresserad av att sälja nya bilar. Han säger att en premie på 5000 kronor skulle göra 25000 kronorsbilen billigare att köpa. Bara det skulle vara ett stort steg för ökad säkerhet och bättre miljö. Utöver det så bidrar det till att gamla uttjänta bilar hamnar där de ska, nämligen på skroten, för att återvinnas.

En annan märklig sak är att förmonterade alkolås i tjänstebilar förmånsbeskattades tills helt nyligen. Är det att styra rätt när aktiv och passiv säkerhet beskattas lika som läderklädsel, värstingstereon, metalliclack och aluminiumfälgar. De nya tjänstebilarna idag blir privatbilar inom 36 månader. Kanske hamnar de i händerna på en körglad 20-åring. Ju fler bilar som kommer ut på öppna marknaden med hög säkerhetsnivå och låga utsläpp är en vinst för säkerheten och miljön.

Beror det på bilarna att förarna blir dummare? Nej, jag tror inte det! Bekväma bilar som hjälper dig hålla fart och position på vägen, som hjälper dig att hitta rätt, utan att behöva vika upp bilkartan i passagerarsätet gör dig mer utvilad och koncentrerad. Du har fortfarande kravet på dig att inte vara vårdslös i trafiken. Däremot så tror jag att du som förare skulle behöva fortbilda dig regelbundet. Borde inte det vara något för försäkringsbolagen att överväga. Regelbunden frivillig förarkontroll borde kunna leda till färre skador och lägre premie på bilförsäkringen.

Ola Johansson
Centerpartiet

1 kommentar:

Mattias From sa...

"Det tar 30 år att omsätta fordonsflottan."

Det tar mer. Jag innehar själv en katalysatorfri 740 turbo av 1986 årsmodell.

"Idag sker utvecklingen av miljöbilar och säkerhetstänk så snabbt att det vore bra om vi kunde få bort de allra äldsta."

Nej, vi skall i stället på alla sätt och vis försöka bevara våra veteranbilar! Det är kultur! De är dessutom mycket enklare att serva, reparera och underhålla än nyare bilar.