söndag 19 december 2010

Tredje talarstolsbesöket i en ny roll

Under måndagen debatteras Utgiftsområde 18 i Regeringens budget för 2011 och bakom denna siffra döljer sig konsumentpolitik och bostadspolitik. Mitt nman återfinns i talarlistan; http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=43&doktyp=t-lista&dok_id=GY0J20101220&rm=2010/11&bet=20101220
Därifrån kan man länka sig till ärendets beredning och sedan vidare till webb TV.

Som "blivande" bostadspolitisk talesperson har jag jag satt upp mig själv för ett 10 minuters inlägg där jag beskriver hur jag och Centerparteit vill skapa fler bostäder i hela landet. Hur vi vill bygga ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart, utan statliga subventioner.

Jag kommer att blanda egna erfarenheter från Kungsbacka med kända Centerpolitiska ståndpunkter och kritik mot S, V och Mp:s planekonomiska syn på bostadspoltiken. Även den känns igen från "mitt" Kungsbacka, där vi enträget levererar 500 bostäder per år med 30 % hyresrätt samtidigt som S med liten framgång förfäktar att hälften ska vara hyresrätt.

Jag känner att jag blivit varm i kläderna och hoppas kunna släppa loss lite mera som nybliven 50-åring. Är så klart orolig över att inte hunna med att säga allt jag vill ha sagt och blir för mångordig, men 10 minuter känns som oceaner av tid.

Den 25 januari har Sverigedemokraterna begärt en extra debatt om extremt politiskt våld. Vi minns exempelvis kristallnatten och Sharpvillemassakern med mera och undrar var proportionerna finns i den politiska ankdam där Sverigedemokraterna lyckats slamma upp en del unken dy från botten. Jag funderar över om jag vill eller bör delta i den debatten. Detta får vi diskutera i partigruppen. I så fall vet jag nog ungefär vilka böcker och tidskrifter jag ska ägna julhelgen åt att läsa. Det vore kanske dags att dra på sig sockendräkten igen. Delar av den ingår i tomtedräkten på julafton.

Istället för att se våra handbollstjejer i ännu en heroisk insats i EM, besöktes matchen Aranäs-Alingsås i ishallen. Där var inte så mycket folk av naturliga skäl. Det gick dessvärre ännu sämre för hemmalaget än för damlandslaget. Förlust med hela 19-28 i en match där första halvleken slutade oavgjort 9-9, men där Aranäs behövde mer än 10 minuter för att göra mål i den andra, samtidigt som gästerna gjorde ett i varje anfall. Det svänger snabbt och vips låg vi under med 9 - 16. Dagen före nyårsafton blir det handboll igen. Då möter vi topplaget Sävehov i ett Göteborgsderby. Hoppas och tror Kungsbackaborna äntligen tar detta lag med stort hjärta till sitt hjärta och kommer dit.


Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

Inga kommentarer: