måndag 15 september 2014

Ute å cyklar

Alltid svårt att sätta en klockren rubrik på något man inte ens börjat skriva på. Sedan jag sammanfattat tankarna dagen efter valet var det det jag tänkte mig att göra - cykla alltså!

"Mitt val" riksdagsvalet blev för Centerpartiets del ur alla aspekter en framgång. Visst pekade de sista mätningarna mot ett bättre resultat än vad det i slutändan blev, men 6,1 procent är jämfört med 2,8 som vi hade i en av SIFO-mätningarna i februari att betrakta snarast som en bragd. Jag hade slagit vad med en lokaltidningsjournalist om en lunch och eftersom vi inte nådde 7 procent blir det jag som får betala. Ser fram emot den ändå Kristian.

I Halland har vi gjort det mesta rätt och våra riksdagssiffror är okej med bättre resultat i Halmstad och Kungsbacka än tidigare år. Kanske är det en effekt av att de tre toppkandidaterna, jag, Jenny och Algot kommer från de här kommunerna. På onsdag vet vi säkert vem utav oss som får resa till Stockholm på öppnandet den 29 september. Vilka andra ledamöter vi kommer att möta där är ju ännu osäkert, men några tidigare ministrar och en partiledare blir det. Dessvärre inte Anna-Karin Hatt som inte lyckades knipa det svaga mandatet i Sörmland. Hoppas det finns en tung post som tjänsteman där du kan bidra och övervintra till nästa val när Alliansen är tillbaka med ett än starkare Centerparti.

Att verka som ledamot i opposition blir något annat än i majoritet. Det är inte ett önskat läge, men en värdefull erfarenhet och något att se fram emot att kunna ta ut svängarna mer i debatt och förslag. Vis av erfarenhet från förra gången tar jag inte ut något i förskott, utan åker ut och cyklar medan länsstyrelsen räknar. Kanske vet jag något i kväll när vi åker ut och plockar ner de valaffischer som fått stå kvar och de som ligger i dikena.

Maktskiftet beror inte på S, Mp eller ens V:s framgångar, utan på att Allinasen förlorat. De största förlorarna är Sverige. Om man älskar vårt land och önskar fortsatt framgång, ekonomisk stabilitet och en växande välfärd har man förspillt sin röst genom att ge SD en vågmästarställning. Ett läge som Alliansen kunnat hantera i fyra år men som blir svårare för Löfven.

Läget en bit in i räkningen för Kungsbacka

Gläds åt Fredrik Hansson, Kungsbacka som inte bara blir kommunalråd, fyra år efter det vi förlorat den posten med mig, utan också förste vice ordförande i kommunstyrelsen. Vi ökade från 5 till 7 mandat, samtidigt som vi höll ställningarna i riksdagsvalet. Vi bidrog också till att Centerpartiet i regionen ökade, medan övriga partier i Alliansen utom Kd tappat mycket. I Halmstad kan man tala om en jordskredsframgång för Centerpartet och en Oretorpeffekt, när de ökar från 5 till 8 mandat. Det bästa valet i våra två folkrikaste kommuner sedan 1994 sägs det. Jenny Axelsson som jag kämpat skuldra vid skuldra med under riksdagsvalet kommer om hon inte kryssas till riksdagen att få mer att göra i kommunen. Grattis vilket som! 

Vill framhålla Hylte där man litar på Centerpartiet och den "nye" Henrik Erlingson som ökade valresultatet rejält utan att vinna mandat. En orsak till framgången är säkert Anna Roos som kom till oss från det lokala partiet Kommunens väl för ett par år sedan. Fick mandat gjorde man däremot i Laholm där C ökade inflytandet trots en mindre ökning. Tyvärr kom det största tappet i Falkenberg. Tråkigt att inte Centerpartiets medlemsrekrikaste kommunkrets lyckades bättre, men Mari-Louise behöll positionen som största alliansparti och kommer att kunna fortsätta leda kommunen fyra år till. Det är tufft på toppen och om man vill något så riskerar man också få motståndare.
Slutligen nämner jag Varberg som också hållit ställningarna och gått fram med någon tiondel i kommunvalet. En eloge till Harald vår distriktsordförande och till Stefan vår regiongruppledare som inte ger upp i första taget, trots ett tufft utgångsläge. I likhet med SIFO februari har utgångsläget i den Halländska opinionen varit mycket dystert.

Vi skriver måndagen den 15 september. Solen skiner, det blåser lätt och cykeln stå och väntar i garaget. Min pappa Rune som dog mitt i den intensivaste perioden av valrörelsen begravs på torsdag. Dags att tänka mer på honom och de närmaste. Jag hoppas hitta dem någonstans längs vägen.
Tack och kram!

Ola Johansson
Centerpartiet

PS
Vi kommer att styras av krafter som inte prioriterar jobben, företagen, hållbar ekonomi och tillväxt. Som inte kommer att åstadkomma resultat för miljön och vars statsministerkandidat inte talar om landsbygden och att hela Sverige ska leva, utan säger "glesbygden". Utöver det är nästan 13 procent av den uppfattningen att migration och mångfald är roten till allt ont. En åsikt som provocerat mig till den grad att jag hade svårt att hålla känslorna tillbaka i går kväll under valvakan. Låt oss hålla huvudet kallt och jobba långsiktigt för miljön, för ungdomarna och framtiden för alla som vill leva och verka i Sverige.

Inga kommentarer: