tisdag 7 januari 2014

Årskrönika del 4 Bloggåret 2013, april-juni

Här följer en sammanfattning av alla blogginlägg skrivna från april till och med juni 2013. Följ länken så kommer du till hela texten. God läsning!

Bostadsfia(s)kot i Göteborg
Göteborg får stå som exempel på missade bostadsmål i min blogg från 5 april. Annelie Hultén skyller på regeringen och uteblivna subventioner, medan kranskommuner som Kungsbacka bygger enligt plan och har en god framförhållning. Texten är n god sammanfattning av vad som skulle behövas för att ytterligare stimulera bostadsbyggandet och på vilket sätt S-politiken skulle leda bort från målet att bygga 40 000 bostäder om året och klara renoveringen av 600 000 bostäder i miljonprogrammet.
Det går att hitta den här texten i GT-Expressen dagen innan, den 4 april på debattsidan.

”Hade vi inte haft familjerna från Somalia här, skulle nog skolan måst läggas ner”. Så sade Centerpartisten Tage Persson i Flen Bostäders FBAB styrelse till mig innan jag lämnade kommunen som trots närheten till Stockholm. Bostadspriserna är låga och betalningsviljan för hyresbostäder är låg. De bostäder som behövs byggdes för 40 år sedan när industrin utvecklades med hjälp av arbetskraftsinvandrare. Idag är det mångkulturen som är Violstadens möjlighet. Så skrev jag den 11 april. Flen i världen – världen i Flen
Den 15 april begav jag mig på en bilresa, kust till kust med två Ölandskommuner som mål, Mörbylånga och Borgholm. Mörbylånga är expansivt och hänger väl samman med brofästets andra ända – Kalmar som erbjuder jobbmöjligheterna medan den södra Ölandskommunen ger de attraktiva strandnära bomöjligheterna. Hela ön är ett enda fornminne och planprocesserna tar tid.

Det är något som gäller norra delen och Borgholm med, men där är det sommargästerna som dominerar och de sommarölänningar som kan tänka sig att lägga de riktigt stora pengarna på sina hus. Trilskande länsstyrelser (Kalmar), långa och många överklaganden och mängden fornminnen är både ett ilandsproblem och ett ölandsproblem. Bloggen skrevs den 18:e.
Lisbeth Lennartsson, C, Borgholm
Och då hade jag dagen innan, den 17:e, varit i medeltidsstaden Arboga, kändast för sin historia, sitt öl och sin pastej. Ett samarbetsklimat mellan C och S är väl inget som man i dessa tider ges tillstånd att framhålla. Det var i alla fall tydligt att Olle Ytterberg (S), kommunstyrelseordförande uppskattade Centerpartiet. Här fick jag se exempel på kreativa sätt att utveckla bostäder i förvaltningsform. Det fanns ett exempel på hyrköpsavtal på fristående lägenheter som kan vara intressant att återkomma till bloggen från 21 april för att kolla upp.
Arboga stadshus, ett av landets vackraste
Det myckna turnerandet fick mig den 25 april att börja misstänka att det nog kunde bli svårt att sortera intrycken. Speciellt efter en dag som började tog mig hemifrån till Örebro, Lindesberg och Leksand. Träbyggandet var det genomgående temat och jag möttes av flera entusiaster. Det fick mig att i detta blogginlägg uttrycka mig lyriskt och möjligen aningen kategoriskt om materialet, vilket i sin tur ledde fram till seminariet hos Byggindustrierna om Gröna byggmaterial nu i december som fick ett 80-tal besökare och stort genomslag, men det är en helt annan historia.
Trapphus i trä
Reste norröver mot slutet av april och hamnade i Umeå på Universitetet där jag fick lära mig om ungdomars önskemål när det gäller studentbostäder. Aktuellt eftersom min dotter Elin bott och studerat i Umeå, där hon också fann kärleken till Erik som i sin tur gör mig till morfar i april. Det är en utvikning. Bullerkraven var något som Bostaden förde fram som problem. Branden och återuppbyggnaden av Ålidhem fick jag höra om innan vi for inåt landet till Vännäs. Där fick jag delta på ett mycket välbesökt och trevligt Centermöte tillsammans med Heléna Lindahl, min förtjusande kollega från Skellefteå. Vännäs är attraktivt och växer, men de stora byggföretagen har inte fattat det än. Det behövs någon form av stimulans annars har inte folk råd att bo i de nya bostäderna menar man härifrån. Jag fick stimulans i form av en Västerbottensost som åtnjöts inför valborgsmässoafton med vårtal och sånginsats hemma i Fjärås.

Ställer tillfälligt undan Bostadsturnébagen och packar väskan för att resa till Freiburg i Tyskland. Mitt första av två försöka att vara reseledare och göra nytta för de resestipendier som vi ledamöter får ta del av för utrikes studieresor. Tillsammans med 6 andra ledamöter, Göran Lindell och Anders Åkesson, C, Lars Tysklind, Fp, Roland Utbult, Kd och Bino Drummond, m, besöktes den sydtyska staden Freiburg under tre dagar. Medarrangör var Passivhuscentrum i Alingsås och för denna paketresa fick vi både se en vacker stad, en massa exempel på hållbara energilösningar, miljösmart byggande och kreativa planeringslösningar. Jag förväntade mig svar på varför planprocesserna var så korta, men det något överraskande svaret från stadens viceburgermeister var att ”det är dom inte alls”.
Inför resan skriver jag den 3 maj: Därför gick jag ner till stan och köpte älgar!
Resans första dag den 6 maj skrev jag: Freiburg hållbart grönt och tänkvärt
Och efteråt den 8 maj skrev jag om vad Viceborgmästaren sade bland annat: Enklare bostadsbyggande är bra, men..!
Kravallerna i Husby hade just ägt rum och med dessa som utgångspunkt skriver jag om ansvarstagande och behovet av ett tydligt politiskt ledarskap. Något som jag tycker Göteborgarna är dåliga på när även Moderater hemfaller åt enkla lösningar på populära problem när det gäller trängselskatt. Den fyndiga rubriken på inlägget 24 maj är: Ingen trängsel när ansvar ska utkrävas

Anna Myrhed har planer för Sollentuna.
Sollentuna strax utanför Stockholm har mycket gemensamt med Kungsbacka. Nästan lika stor befolkning och en blandning av lantlighet och stad, så minns jag det. Bygg-gemenskaper efter tysk modell nämndes här. Iden om att knyta samman problemområden med resten av den välmående kommunen genom att däcka över E4 presenterades. Många goda exempel på strandnära exploatering, renovering av miljonprogram och nyproduktion av hyresrätter fick jag med mig därifrån av Anna Myrhed och de andra Centerpartisterna i Sollentuna.

Sista inlägget 27 maj handlar om det nära förestående besöket av Bostadsministern Stefan Attefall, Kd, till Kungsbacka den 3 juni och får väl ses som någon slags pressinbjudan.
Attefall kollar Kolla!
På det temat bloggar jag vidare dagen efter besöket, den 4 juni. Ministern med följe (nåja inte så långt), Sakkunnige Anders Josephsson som chaufför (inga livvakter), hann till Värö innan vi lyckades få dem att vända. Stefan Attefall imponerades säkert av Kungsbacka och pressuppbådet var med Kungsbackamått mätt helt okej, men ingen lokalradio. Ett citat ur bloggen kommer från kommunens planstrateg, Hasse Andersson: "Bostadsförsörjningsprogrammet är vår bibel" det passar bra när vi har Kristdemokraternas bostadsminister på plats. Rubriken kommer sig av att det skiljer sig mellan vad som rapporteras och vad som faktiskt byggs. Illa!

Paris Saint Germain - Zlatanflaggan!
Sjätte juni – nationaldagen. Då bloggar jag nationalromantiskt och modernt om vårt öppna samhälle och den tolerans vi skulle önska att vi kunde vara bättre på. En liten historia från förskolans vardag berättad av min fru, som gick under rubriken: Zlatanflaggan 

Varberg får dubbelspår och nytt underjordiskt resecentrum redan om fyra år. 2017 Ska det stå färdigt. Det beskedet vållade glädje och förhoppningar. Att dubbelspåret genom Halland är en av de första politiska frågor jag drev som ung CUF-are är värt att nämna. Då hade det högre prioritet än motorvägen. Rätt eller fel? Om vi fått dubbelspåret först hade vi säkert inte behövt vänta lika länge på motorvägen. Mot bakgrund av vad vi vet om klimatet och biltrafikens miljöpåverkan var det rätt ordning.

Bråken i Trafikutskottet om hur vårt järnvägsunderhåll och driften av flygplatser, flygledning etc. upphör aldrig. Den 16 juni uttrycker jag min oro över en ohelig rödbrun majoritet som vill monopolisera flygledningen och vänstersidan angrep Annie Lööf för något hon aldrig har gjort.

Vindkraften i vår kommun har fortsatt motvind och inte minst är det okunniga moderater i Kulturnämnden som sent omsider fått för sig att vindmöllor inte är något som ens på flera kilometers håll får synas från kulturreservatet Äskhult. Håll i hatten!


Volvobesökare i solsken
Sista dagen med körkort 28 juni var jag chaufför åt Heléna, Erik och Kristina när vi besökte Volvo för att prata med dem om planerna på att utveckla hållbara fossilfria transporter och framtiden för hyttillverkningen i Umeå. Ett besök som följdes av beskedet att man tillsvidare satsar på Umeå och utökar verksamheten. Tyvärr kom det ett annat besked senare i höst. För mig som arbetat 25 år i fordonsindustrin är det alltid kul att komma hem till Hisingen. Sedan åkte vi till Mallorca på semester.


Så slutar det andra kvartalet och bloggkrönikan över april – juni 2013. Första delen hittar du här:


Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: