Bostadsfia(s)kot i Göteborg
Göteborg får stå som exempel på missade bostadsmål i min blogg från 5 april. Annelie Hultén skyller på regeringen och uteblivna subventioner, medan kranskommuner som Kungsbacka bygger enligt plan och har en god framförhållning. Texten är n god sammanfattning av vad som skulle behövas för att ytterligare stimulera bostadsbyggandet och på vilket sätt S-politiken skulle leda bort från målet att bygga 40 000 bostäder om året och klara renoveringen av 600 000 bostäder i miljonprogrammet.
”Hade vi inte haft familjerna från Somalia här, skulle nog
skolan måst läggas ner”. Så sade Centerpartisten Tage Persson i Flen Bostäders
FBAB styrelse till mig innan jag lämnade kommunen som trots närheten till
Stockholm. Bostadspriserna är låga och betalningsviljan för hyresbostäder är
låg. De bostäder som behövs byggdes för 40 år sedan när industrin utvecklades
med hjälp av arbetskraftsinvandrare. Idag är det mångkulturen som är
Violstadens möjlighet. Så skrev jag den 11 april. Flen i
världen – världen i Flen
Den 15 april begav jag mig på en bilresa, kust till kust med två
Ölandskommuner som mål, Mörbylånga och Borgholm. Mörbylånga är expansivt och
hänger väl samman med brofästets andra ända – Kalmar som erbjuder
jobbmöjligheterna medan den södra Ölandskommunen ger de attraktiva strandnära
bomöjligheterna. Hela ön är ett enda fornminne och planprocesserna tar tid.
Det är något som gäller norra delen och Borgholm med, men där är
det sommargästerna som dominerar och de sommarölänningar som kan tänka sig att
lägga de riktigt stora pengarna på sina hus. Trilskande länsstyrelser (Kalmar),
långa och många överklaganden och mängden fornminnen är både ett ilandsproblem
och ett ölandsproblem. Bloggen skrevs den 18:e.
Lisbeth Lennartsson, C, Borgholm |
Arboga stadshus, ett av landets vackraste |
Trapphus i trä |
Bostaden,
byggbromsar, björkar och buller från 2 maj.
Ställer tillfälligt undan Bostadsturnébagen och packar väskan för
att resa till Freiburg i Tyskland. Mitt första av två försöka att vara
reseledare och göra nytta för de resestipendier som vi ledamöter får ta del av
för utrikes studieresor. Tillsammans med 6 andra ledamöter, Göran Lindell och
Anders Åkesson, C, Lars Tysklind, Fp, Roland Utbult, Kd och Bino Drummond, m,
besöktes den sydtyska staden Freiburg under tre dagar. Medarrangör var
Passivhuscentrum i Alingsås och för denna paketresa fick vi både se en vacker
stad, en massa exempel på hållbara energilösningar, miljösmart byggande och
kreativa planeringslösningar. Jag förväntade mig svar på varför planprocesserna
var så korta, men det något överraskande svaret från stadens viceburgermeister
var att ”det är dom inte alls”.
Inför resan skriver jag den 3 maj: Därför
gick jag ner till stan och köpte älgar!
Resans första dag den 6 maj skrev jag: Freiburg
hållbart grönt och tänkvärt
Och efteråt den 8 maj skrev jag om vad
Viceborgmästaren sade bland annat: Enklare
bostadsbyggande är bra, men..!
Kravallerna i Husby hade just ägt rum och med dessa
som utgångspunkt skriver jag om ansvarstagande och behovet av ett tydligt
politiskt ledarskap. Något som jag tycker Göteborgarna är dåliga på när även
Moderater hemfaller åt enkla lösningar på populära problem när det gäller
trängselskatt. Den fyndiga rubriken på inlägget 24 maj är: Ingen
trängsel när ansvar ska utkrävasAnna Myrhed har planer för Sollentuna. |
Sollentuna
överdäckar fysiska och sociala barriärer skrev den 25 maj.
Sista inlägget 27 maj handlar om det nära
förestående besöket av Bostadsministern Stefan Attefall, Kd, till Kungsbacka
den 3 juni och får väl ses som någon slags pressinbjudan.
Attefall kollar Kolla! |
Paris Saint Germain - Zlatanflaggan! |
Varberg får dubbelspår och nytt underjordiskt
resecentrum redan om fyra år. 2017 Ska det stå färdigt. Det beskedet vållade
glädje och förhoppningar. Att dubbelspåret genom Halland är en av de första
politiska frågor jag drev som ung CUF-are är värt att nämna. Då hade det högre
prioritet än motorvägen. Rätt eller fel? Om vi fått dubbelspåret först hade vi
säkert inte behövt vänta lika länge på motorvägen. Mot bakgrund av vad vi vet
om klimatet och biltrafikens miljöpåverkan var det rätt ordning.
Vi
fick snabbt en motorväg, men först nu kommer dubbelspåret, 14 juni skrev
jag det.
Bråken i Trafikutskottet om hur vårt järnvägsunderhåll och driften
av flygplatser, flygledning etc. upphör aldrig. Den 16 juni uttrycker jag min
oro över en ohelig rödbrun majoritet som vill monopolisera flygledningen och
vänstersidan angrep Annie Lööf för något hon aldrig har gjort.
Vindkraften i vår kommun har fortsatt motvind och
inte minst är det okunniga moderater i Kulturnämnden som sent omsider fått för
sig att vindmöllor inte är något som ens på flera kilometers håll får synas
från kulturreservatet Äskhult. Håll i hatten!
Sista dagen med körkort 28 juni var jag chaufför åt
Heléna, Erik och Kristina när vi besökte Volvo för att prata med dem om
planerna på att utveckla hållbara fossilfria transporter och framtiden för
hyttillverkningen i Umeå. Ett besök som följdes av beskedet att man tillsvidare
satsar på Umeå och utökar verksamheten. Tyvärr kom det ett annat besked senare
i höst. För mig som arbetat 25 år i fordonsindustrin är det alltid kul att
komma hem till Hisingen. Sedan åkte vi till Mallorca på semester.
Volvobesökare i solsken |
Så slutar det andra kvartalet och bloggkrönikan över
april – juni 2013. Första delen hittar du här:
Ola Johansson
Centerpartiet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar