fredag 3 maj 2013

Därför gick jag ner till stan och köpte älgar!

Slut på alla långa trista och detaljerade redogörelser från olika kommunbesök på min långa bostadsturné. Visst, visst, värdefullt veta Vännäs viktigheter, men nu pausar jag den bagen ett tag för att berätta följande.

På söndag eftermiddag leder jag en mindre grupp Riksdagsledamöter från Alliansens fyra partier på en studieresa till staden Freiburg i södra Tyskland. Där ska vi under sakkunnig guidning få lära oss vad det är som gjort staden så framstående inom alternativ energi och passivhus. Den som ska få älgarna är Borgmästaren som vi har äran att inbjudas på middag till på måndagskvällen.

Det blev ett förkläde av hög kvalité, inköpt på Kungsbackas Turistbyrå med älgar tryckta på tyget. Hoppas den kommer att passa hen. Sakkunnig guidning får vi av Sveriges kanske främsta arkitekter inom passivhusteknik, Hans Eek från Passivhuscentrum i Alingsås. Det är dom som hjälpt till med programet åt de sex resenärerna som är, Lars Tysklind, Folkpartiet, Anders Åkesson, Centerpartiet, Bino Drummond, Moderaterna, Göran Lindell, Centerpartiet, Roland Utbult, Kristdemokraterna och så jag.

Förutom att lära oss om solenergi, transporter och passivhus hoppas jag få veta hur det kommer sig att tyskarna är så duktiga på korta planprocesser och utöver det öka sammanhållningen bland oss Riksdagsledamöter med ett särskilt miljöintresse. Den ska i sin tur leda till en samsyn om värdet av att ställa krav på energieffektivt byggande och klimatsmarta renoveringar av bostäder. Häpp! Där fick vi med det också.

Återkommer med ännu en lång redogörelse, kanske på tisdag kväll när jag räknar med att komma hem igen.

Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: