måndag 3 december 2012

En bra dag. Helt enkelt.

På måndagar är det inte ovanligt att man låter sig förevisas och guidas i verkligheten på hemmanplan. Västsvenska Handelskammaren har gjort det till en vana att visa upp olika aspekter av det kreativa näringslivet i vår region och idag var det just kreativa näringar som var temat. De gamla industrilokalerna vid Lundby strand huserar nu filmstudios och en massa fiction-relaterad verksamhet. Ljudredigering, maskmakeri och klippning, som gör att filmindustrin lägger en större del av sin faktiska produktion här än de gör annars, trots satsningen på Film i Väst. Så var den bild vi fick. På företaget "i4sense" fick jag i min egenskap av fordonsindustrikonsult en del idéer att vidarebefordra till arbetskamraterna på Combitech på 6:e våningen i Lindholmen Science Park, där vi var större delen av förmiddagen. Under eftermiddagen besöktes Cochlear i Mölnlycke som ser till att genom implantat kan få hörselskadade att höra. Fantastiskt! Än mer fantastiskt att träffa sin favorit jobbkompis Sofia som har en nyckelroll i företaget, precis som hon haft i de organsiationer jag haft förmånen att leda.
 
Apropå jobbkompisar så hann jag med att besöka en entusiastisk skara politikerskoleelever som kommer att besöka mig i Riksdagen i mars. Det är otroligt att det är så lockande att lära sig om hur politiken fungerar och att ge sig in i den politiska karriären i Centerpartiet, eller annorstädes. En av deltagarna är en tidigare arbetskamrat Niklas.
 
Jag hann även med att träffa vännen John Veitch som besökte Kungsbacka och kommunledningen för att försöka väcka liv i ett något sömnigt utbyte. Jag vidhåller att man har mycket att lära genom att titta ut hur männiksor löser problem när förutsättningarna är annorlunda. Centerpartiet i Halland har ett mycket framgångsrikt biståndsprojekt i kåkstaden Mbekweni i Drakensteins kommun, någon timmas bilfärd utanför Kapstaden. Jag hoppas få möjlighet att resa med dit när vi avslutar samarbetet senare i år.

Bilden idag kommer från den värdiga avslutningen. HK Aranäs som har det tufft både idrottsligt och ekonomiskt. Tidigare i veckan sades kontrakten med A-lagstruppen upp och de ni ser på bilden spelar från och med årsskiftet utan lön om de stannar. Det är bädat för mirakel med andra ord. Ett sådant fick jag bevittna när jag tillsammans med en entusiastisk hemmapublik fick se Tony Heeringson storspela i målet, medan Pål Wetterbrandt fick kraft i niometerssläggan och Christopher Hedberg trollade från sin högerkant. 37-27 vann Aranäs med och det var synnerligen övertygande mot topplaget Sävehof. Nu är det Västerås-Irsta som väntar på söndag. Seger i den matchen så lättar de från jumbopatsen och ser fram emot en vårsäsong som kan bli riktigt rolig.

Nu vill jag uppmana Kungsbacka-publiken att känna lite hemmapatriotism och komma till Aransähallen och återkskapa den stämning som bär laget även under den tuffa perioden efter årsskiftet, när vi sannolikt kommer att få stifta bekantkap med fler duktiga juniorer, för även om man inte vill det så är det troligt att de duktiga A-spelarna som lägger mycket tid på sitt handbollsspel finner det nödvändigt att hitta lag som är beredda att betala för nedlagd tid. Men med fler folk på hemmamatcherna som köper lotter, julgranar, korv och inträde så ökar chansen att hänga kvar med ett intakt lag.
Kallas ännu så länge endast "Räkan"
Kom igen Kungsbacka!

Ola Johansson
Centerpartiet

PS. Kan inte låta bli att lägga upp en bonusbild på kommande generationer. Håll tillgodo med farfars stolthet, som presenterats på Facebook idag.




 

Inga kommentarer: