torsdag 24 november 2011

Allemansrätten vann första ronden på poäng

I tisdags presenterades utredningen "Allemansrätten och dess framtid" som Naturvårdsverket gjort på uppdrag av Regeringen och den förre Miljöministern Andreas Carlgren. Jag kunde konstatera att det fanns ett påtagligt ifrågasättande av allemansrätten, främst när det gällde kommeriell bärplockning, men även vanlig naturturism. Under sommaren var debatten väldigt intensiv och jag passade på att inta en mer problematiserande hållning än många av mina partikamrater och framförallt en del centralt placerade företrädare för LRF. Läs gärna tidigare blogginlägg här och debattartiklar i Hallandspress, i en tidningsartikel i Kungsbackaposten och på Land Lantbruks webb. Under partistämman i Åre valde jag att delta i debatten och ifrågasätta slutsatsen att allemansrätten borde inskränkas när det gäller kommersiell verksamhet som exempelvis ekoturism. Jag undrade om det är förenligt med Landsbygdsministerns vision om Skogsriket Sverige att försvåra för det landsbygdsföretagande som lever på och utgör friluftsliv och äventyrsturism.
Jag sitter här på tåget hem mot Kungsbacka med utredningen i knät och kan konstatera att Ekoturismföreningen är nöjd med att det som de uppfattar som ett hot mot deras medlemar undanröjts, åtminstone tillfälligt. Noterar också på deras hemsida att de särskilt tackar enskilda LRF-medlemmar och Centerpartister för deras insats i debatten. Sällan har man känt mig så utpekad och hedrad. Det är gott att ha gjort skillnad och dessutom blivit uppmärksammad för det.

Med den känslan i magen känns det gott att vara på väg hem för att i morgon fredag tillsammans med Svenskt Näringsliv och några Riksdagskollegor besöka ett framgångsrikt Varbergsföretag, med ambitioner att sätta positiva avtryck för miljön, nämligen Derome. Senare träffar jag två studenter som håller på med en avhandling om politiska bloggar, speciellt sådana i Kungsbacka. Med tanke på att jag använt mig av mediet i snart 6 år och dessutom fått mycket uppmärksamhet, både positivt och ibland mindre positivt, ska det bli väldigt roligt att berätta för dem hur jag ser på mitt bloggande och på andra sociala medier.

Inga kommentarer: