söndag 30 oktober 2011

Tystare kring SAAB utan Muller

Jag tror det är en fördel att vara endera Västsvensk eller ha ett bilintresse för att helt och hållet känna engagemang genom alla turerna kring biltillverkaren SAAB Automobile. Själv har jag som arbetat i Svensk bilindustri i 25 år lätt att känna sympati med de människor som bor i Trestadsregionen och direkt, eller indirekt är beroende av bilföretagets existens för sin försörjning. De anställda, ingenjörerna, bilbyggarna och övrig personal har aldrig gett upp hoppet, förefaller det och det är den andan som gett oss klassiska bilmodeller designmässigt och tekniskt som 9-3:an. Som konsultchef hade jag vid några tillfällen förmånen att besöka SAAB i Trollhättan, vårt företag installerade ett system för information och bildiagnos till verkstäder och producerade mycket av serviceinformationen. SAAB:s bilar har alltid legat i framkant tekniskt och haft något så ovanligt som "karaktär" i en bransch som för länge sedan blivit likriktad och enformig.

Det är därför extra ledsamt att höra politikerkollegor och partikamrater uttrycka nästan hatiska yttranden kring bilföretaget och en missunnsamhet gentemot dess existens. Hoppas det blir slut på det nu. Vi behöver bilar, biltillverkning och ingenjörskonst i Sverige. Världen behöver våra kunskaper om säkerhet och miljö. SCANIA och Volvo Trucks har sina huvudkontor och operativa företagsledningar i Sverige. Det är otroligt, med tanke på Sveriges storlek, att två av världens största lastbilstillverkare finns kvar här.

Nu köper två Kinesiska bilföretag 100 % av bolaget och därmed borde Spyker Cars, Victor Muller och Vladimir Antonov vara ute ur bilden för evigt. Skönt tycker nog många och det är väl ett tidens tecken att Kina genom höga representanter i kommunistpartiet äger våra båda stolta biltillverkare, Volvo Personvagnar och SAAB Automobile. Kineserna saknar inte blod på sina händer och det skulle vara uppfriskande om representanter för Sverige kunde tala klarspråk om mänskliga rättigheter i världens största och mäktigaste land.

Kina är ett land som förr eller senare kommer att behöva skapa bättre levnadsvillkor för vanliga människor som sett sina banktillgångar minska för att de statskontrollerade bankerna lånar ut pengar till statliga investeringar till låg ränta. Vars medelklass levnadsstandard inte på långt när kan jämföras med den västerländska och vars folk redan förut krävt demokratiska reformer, slut på korruption och mänskliga rättigheter.

Nu satsas 7 miljarder (knappt två gånger budgetomsultningen i Kungsbacka kommun) kronor på att få igång produktion och utveckling igen i Trollhättan. Det är en fullt fungerande bilfabrik som på några dagar kan startas upp. Det är en konstruktionsavdelning som har flera nya modeller på gång, bland annat en kombiversion av 9-5:an. Maud Olofsson vår förra Näringsminister har sagt många saker som varit klokare än att SAAB istället för bilar borde bygga Vindkraftverk.

Hon och Regeringen förtjänar ändå heder för att de haft is i magen och inte gav efter för trycket att gå in ekonomiskt, vilket den samlade Röd-gröna oppositionen högljutt krävde. Det är nästan lite komiskt att höra Gustaf Fridolin, Mp, klaga över att regeringen ger ett investeringsstöd till en serverhall i Luleå, när de bara för något år sedan kunde tänka sig att lägga det tiodubbla på att köpa en bilfabrik.

Om Kina-försäljningen går i lås, vilket jag hoppas på, kommer det inte att dröja länge förrän försäljningskurvorna pekar uppåt i Sverige. Det är viktigt, men helt avgörande är att det är fler än partitopparna i Kina som har råd att köpa SAAB- och Volvobilar.

Man kan misstänka att det varit Kinesernas önskan hela tiden att slippa Victor Muller och helst så billigt som möjligt. Det verkar som de lyckats ganska bra, även om Muller är en rikare man idag än när han gick in i SAAB. Med Muller borta blir det säkert både tystare och lugnare, men vi lär nog höra mera Pang Da och då.

Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: