onsdag 14 september 2011

Mångfald manifesteras med folkdräkt

I morgon, torsdag, är det åter dags för upprop, Gudstjänst i Storkyrkan och Riksdagens högtidliga öppande. Under kvällen är det föreställning på Kungliga Operan.

Förra året var detta en uppmärksammad händelse på många sätt. Denna kväll, dagen före, var det stora demonstrationer på gator och torg emot Sverigedemokraternas inträde i de folkvaldas församling. Dessa togs upp av biskopen under Gudstjänsten i hennes tal till ledamöterna, Regeringen och Kungafamiljen. Detta föranledde stora delar av Sverigedemokraternas riksdagsgrupp, med tjänstemän och respektive att med buller och bång lämna kyrkan, före de kungliga, vilket de i efterhand behövde be honom om ursäkt för.

Senare samma dag var det högtidligt öppnande i plenisalen i närvaro av Kungen. Då var jag och ytterligare några ledamöter iklädda sockendräkt. Min partikamrat Abir al-Sahlani var för dagen iklädd sin egen familjs speciella högtidsdräkt, fullt jämförbar med de Svenska sockendräkterna. Vi hade ingått en pakt för att visa vad det egentligen handlade om, nämligen att man vid högtidliga tillfällen ska klä sig i det finaste man har. I mitt fall en sockendräkt från Stafsinge i Halland som min mamma, Gunnel sytt, på sent 70-tal, när jag själv ofta deltog i Rikstingståg med Centerpartiet och bar denna dräkt med stolthet. Dessutom att dessa inbördes är väldigt olika, beroende på varifrån de kommer och att kläder, mat, dans och högtider är en del av det mångkulturella samhälle vi har, där integration inte handlar om att alla ska vara och tycka lika, utan tillåtas att visa öppet vem man är och vad man står för, utan att behöva känna sig exkluderad.

En av de folkdräktsklädda var också SD-ledaren, Jimmie Åkesson. Han lär, enligt hörsägen, ha hyrt sin dräkt på Skansen. Om jag minns rätt var Jimmie och jag de enda manliga ledamöterna i sockendräkt. Det kan jag nog leva med. Även om jag fick en del kommentarer efteråt, är det väl ingen som skulle komma på tanken att koppla samman oss båda politiskt för det.

Vad jag tror de missade med sin "demonstration" är att visa upp just den mångfald av nationella kulturer som finns i floran av sockendräkter, som ju bara blir mer spännande om man ser till vad människor med ursprung och släktskap i andra länder kan tillföra till vår egen.

I morgon vet jag med säkerhet att vi kommer att få se fler ledamöter (även manliga?) i sockendräkt och det beror inte på att någon Sverigedemokrat visat vägen, utan på att många av oss tog illa vid sig förra gången och vill visa att sockendräkter och hembygdskänsla står för mångfald och stolthet över den bakgrund vi har, utan pekpinnar.

Ola Johansson
Centerpartiet

1 kommentar:

Mikael sa...

Varför har nästan alla dina partikamrater numera övergett folkdräkten? Varför ser man aldrig Maud Olofsson i dräkt?