söndag 24 juli 2011

När orden har svårt att räcka till

Vi sitter framför TV och följer nyhetsrapporteringen, samtidigt gör vi vad vi kan för att uttrycka sorg, vrede och förklaringar via Facebook och andra sociala medier. Samma medier sprider dagligen främlingsfientliga, rasistiska och hatfulla budskap. Anders Behring Breviks omtalade "manifest" skiljer sig troligen inte mycket från vad nynazistiska organisationer, enskilda rasister och för den delen även andra fundamentalister uttrycker. En "kristen krigare" kallar han sig. Den här sortens galenskap och förvirrade handlingar växer inte fram av sig själva. Sd-ledaren Jimmie Åkessons politiskt korrekta kommentarer i media och på partiets hemsida döljer inte det faktum att hans och andra nationalistiska partiers hårda retorik, triggar våldet och blåser upp de motsättningar som driver människor att hata.

Många betydligt klokare människor än jag har skrivit och sagt sin mening. Den Norska regeringen, de unga Arbeidepartiungdomarna, Socialdemokraterna, demokratin, öppenheten och det mångkulturella samhället har varit måltavlan för den här attacken. Maryam Yazdanfar, Socialdemokraternas tidigare bostadspolitiske talesperson, känner jag lite grann. Hon skrev såhär i sin Facebooklogg: "På lägerkvällarna sjöng vi, snackade oss fördärvade, smaskade konstigt godis och så hånglade vi tills läpparna värkte. Och så tänkte man att världen kommer bli så mycket bättre bara den får vår kärlek och vårt engagemang. Nu är allt borta..."

De här ungdomarna fick sätta livet till för att de hade något gemensamt och trodde på en bättre värld. Under min ungdom var läger, kurser, stämmor och debatter något vi älskade. Det var här jag formades som person och politiker. Det var här jag fick alla de färdigheter jag sedan haft nytta och glädje av i yrkeslivet. Det var här jag träffade de människor jag fortfarande umgås med och de jag återknutit kontakten med som rikspolitiker. Det var här jag träffade min fru, med vilken jag bildat familj och älskar. För mig är det inte borta. Det lever i mig och mina vänner. Jag hoppas det som hänt trots allt svetsar samman oss som kämpar mot främlingsfientlighet, homofobi, antiislamism, antisemitism, för det goda, medmänskliga och kärleksfulla.

Jens Stoltenberg har sagt såhär ""We will retaliate with more democracy" (Vi ska hämnas med mera demokrati). Det står i bjärt kontrat till George W Bush "We're gonna hunt you down." Båda dessa herrar anser sig väl vara goda Kristna. Det vilar ett tungt ansvar på oss som deltar i den allmänna debatten. Vårt ordval och vårt agerande hänger samman med hur människor handlar. Därför är det rätt att först förenas i sorg, för att sedan söka de orsaker som ligger bakom, både i sig själv och i andra.

Känner man för att göra något mer än tända ett ljus, eller delta i en tyst minut så kommer här ett tips: http://www.redcross.se/teman/torka-ostra-afrika/ge-en-gava/

Ola Johansson, Centerpartiet

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.682612-nagot-kan-vi-lara-av-terrorn






Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

Inga kommentarer: