tisdag 7 december 2010

Ny debatt i kammaren - den andra, med med Maud om vind

Idag hade Näringsministern Maud Olofsson fått ett antal interpallationer om vindkraften, det kommunala vetot, försvarets invändningar och överklaganden, nationella planer var på tapeten och jag bestämde mig att agera stödtrupp tillsammans med Helena Lindahl från Skellefteå och Staffan Danielsson.

I mitt anförande på fyra minuter talade jag väl om resultatet 3 Tw vindkraftsproduktion 47 % ökning från 2008 - 2009 och massor med planer på väg att realiseras, med tusentals arbetstillfällen. Att dubbelprövningen med Plan & Bygglagen som grund är borta kan man på ett sätt beklaga, men samtidigt innebär det att det nu inte är möjligt att fördröja med överklagande på överklagande. Jag tog då fram exemplet Råö. Att vi nu har ett kommunalt veto kvar som ger kommunerna rätt att säga sista ordet tycker jag på sätt och vis kan vara bra, förutsatt att de tar sitt ansvar och är med och förverkligar de nationella målen med offensiva översiktsplaner. (jag är lite orolig för Kungsbacka, vars moderata styre verkar vilja tjuvhålla på frågan för att vinna tid) Om de inte gör det är jag inte främmande för att ta ifrån dem rätten att säga nej. jag uttryckte också en förhoppning att vi kan få uttagsskatten för vindkraftskooperativ neutraliserad enligt Centerpartiets modell som jag ju motionerade om. Inser att det kan vara svårt att få med sig en del andra partier i Alliansen på det, men hoppet är det sista som överger en. Lite medhåll fick jag av Folkpartisten i debatten som tyckte att den framlidne Centerpartisitiske skatteexperten Jörgen Johanssons förslag är bra.

Här är länken till debatten för de som vill se mina inlägg och de övriga i efterhand.

http://www.riksdagen.se/templates/R_ExternalPage____3383.aspx

och http://www.riksdagen.se/templates/R_ExternalPage____3383.aspx

Ber dessutom Kent Persson, V om ursäkt för att jag konsekvent kallar honom Pettersson, fel, men lika fel av honom att dua mig. Det gör man inte har jag fått lära mig. Man talar genom Talamannen och nämnder den man debatterar mod vid namn. Rätt namn!
Jag var kanske inte perfekt precis, men blir bättre....Övning ger som bekant färdighet och nu har jag även övat interpellationsdebattens konst.


Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

Inga kommentarer: