måndag 13 december 2010

Kärnkraften går som tåget

Med fyra reaktorer avstängda mitt i vintern och ett rekordhögt elpris kan man fundera över den energikällans säkerhet och då menar jag inte riksen för olyckor, typ den i Tjernobyl, eller Three Mile Island. Inte heller vad som eventuellt kan hända med det högaktiva avfall som skall förvaras i det svenska urberget under 100 000-tals år. Tänker inte heller på hur säkert det är när två fiendenationer som Pakistan och Indien förfogar över kärnvapen, för att inte tala om vad de oförutsägbara regimerna i Iran och Nordkorea kan eller vill åstadkomma med sina respektive kärnkraftsprogram.

Jag menar något så trivialt som leveranssäkerhet. Ett av de viktigaste argumenten jag använde som ung Centerpartist förutom de ovan nämnda var riskerna för samhället med den här typen av storskalig energiproduktion. Förra vintern och även denna visar att det var ett argument som höll. Inte mycket mer att säga om det nu. Tyvärr är det en majoriteten av Sveriges riksdag, däribland s som tyckte att det var ett energislag man skulle satsa på (den första satsningen var ju ett led i deras ambitioner att göra Sverige till en kärnvapenmakt).

Leveransen av mig och hustrun till Stockholms central idag blev ju bara 30 minuter sen med direkttåget från Göteborg. Vill minnas att det stannade bl.a. i Gnesta. Synd inte Gnestaborna kunde kliva på. Hör väl inte till vanligheterna att de får åka med X2000. Nu ska jag fira halvsekelsjubileet här och kanske delta i något utskottsammanträde. Knapptrycningsaktiviteterna i kammaren är jag utkvittad ifrån.

Lyssnade på kammardebatten om järnvägsproblemen och den gav inga besked mer än att SD-ledamoten Petzäll inte hade något att komma med. Synd att inte deras ordinarie ledamot kunde delta. Tony Wiklander verkar med SD-mått mätt vara en resonabel person. Han har med förnuft och logik pläderat för alliansens linje i frågan om avgifterna på Öresundsbron. Nu läser jag i Riksdag & Departement att partiet kommer att rösta annorlunda i kammaren. Inte så konstigt att de vill flirta med Skåneopinionen. Det blir ju billigare att åka från Sverige än att komma hit med deras linje.

Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

Inga kommentarer: