tisdag 28 september 2010

Försmak ger mersmak

Dessa ord skrivs från tåget hem till Kungsbacka. Idag har jag varit och haft möte med delar av den gamla och hela den nyvalda Riksdagsgruppen för Centerpartiet. Min första känsla är att detta inte är sant. Den känslan gick över efter en stund, men kom tillbaka då och då. Förvånansvärt många tycks ha följt kryssdramatiken i Halland. Det är fler som sitter där med minsta möjliga marginal. Gruppledaren Roger Tiefensee till exempel, vars Sörmlänska utjämningsmandat hängde på en enda röst.

Centerpartiet har gjort ett val som blev bättre än vad många befarat, men ändå ett val som innebar förlorade positioner i många starka Centerfästen. Detta var något som diskuterades. Utanför väntade kvällspressen på våra kommentarer och det var kanske därför vi nyvalda tog en annan väg ut från mötesrummet vid Mynttorget. Vid ett tillfälle stängdes högtalaranläggningen av för att man misstänkte att de tjuvlyssnade utanför.

Själv dristade jag mig till att i mitt eget inlägg i eftervalsdiskussionen påstå att "Många (inklusive mig själv) blivit Centerpartister med modersmjölken. Detta är inte längre vanligt. Den generation som röstat på Centerpartiet på grund av arv och härkomst håller på att dö ut. Väljare på landsbygd gör precis som alla andra. De har hela paletten av partier att välja mellan och att man bor på landsbygden behöver inte innebära att det är just landsbygdsfrågorna som fäller avgörandet i valet av parti. Jobben, ekonomin, miljön och sjukförsäkringarna gäller alla. Modersmjölken har ersatts av ett ersättningspulver (sådant som löser sig lätt) det är visserligen inte lika bra, men mera lättillgängligt och lättsmält. Och det är inte ens säkert att man kan använda bröstpump för att rädda situationen."

Kungsbacka är ett bra exempel. Förra riksdagsvalet var det många i de nordvästra kommundelarna som röstade på Centerpartiet för första gången. de flesta har gjort det igen. Det visar sig att vi förlorat betydligt större väljarandel i öster där vår ställning tidigare var som starkast. Centerpartiet har en del att lära av hur det gått i olika lands- och kommundelar. Framtidsbygget har bara börjat. Kul att vid nästan 50-års ålder få vara en del av det.

I morgon fortsätter rumsröjningen och på måndag morgon bär det av igen för upprop, talmansval (en rysare?) och högtidligt öppnande. Undrar vad jag ska ha på mig? Nästa vecka är jag ledamot på riktigt. Det ska bli intressant att se vlket av utskotten som väntar. Ett tips; Civilutskottet. Perfekt för en person med erfarenhet av kommunarbete. Fick jag välja om nu, skulle jag ta med Utbildningsutskottet på min lista (se tidigare blogg: http://olajohansson.blogspot.com/2010/08/jag-har-valt-utskott-nu-vill-jag-ha.html). Där behövs påfyllning sedan dess dugliga ordförande Sofia Larsen i Örebro missade mandatet. Skolfrågorna kan bli Centerpartiets nästa valvinnare.

Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

Inga kommentarer: