söndag 20 juli 2014

Solen går ju alltid upp någonstans

Markinvasion i Gaza, hundratals civila har dödats. Ett civilt passagerarplan nedskjutet över Ukraina, man misstänker det var ett avsiktligt misstag av separatisterna som stöds av Ryssland. Fotbolls VM 2018 går i Ryssland och fyra år senare i Qatar, där hundratals Nepaleser dött under arbete med byggena i slavliknande förhållanden enligt GP. Det kommer att dröja minst tolv år innan vi kan njuta av ett Fotbolls VM igen. Detta sker hundra år efter första världskriget bröt ut, då 20 miljoner människor dog under det att en situation skapades som lade grunden för nästa krig, då 6 miljoner judar förintades och då spänningar byggdes upp mellan supermakterna som fortfarande vibrerar. Tre år efter kriget bildades staten Israel, som genast angreps av dess grannar, vilka ännu idag känner sig hotade och tillbakapressade. Femton år senare 1960 föddes jag i det stilla Sverige.
Om åtta veckor är det val och jag kandiderar för att väljas om som Riksdagsledamot. I morgon möter jag pressen för att berätta om vad jag ser fram emot, nästa period och hur valkampanjen är upplagd. Skulle vilja säga att jag valt politikens bana för att jag vill förändra världen, men det känns allt för patetiskt. Att ha varit med och övervakat presidentvalet i Georgien i oktober förra året kändes viktigt. Godmorgon världen, eller är det för sent på dagen att säga så. Solen går ju alltid upp någonstans.
 
Ola Johansson
Centerpartiet
 
Ett axplock av det jag låtit mig "inspireras" av.

Inga kommentarer: