lördag 28 juni 2014

Fullt ös på elcykel i Almedalen måndag - fredag

Som avslutning på terminen, det sista som sker innan 4 veckors (inte fullt) sammanhängande ledighet vidtar gör jag ett besök på Gotland och Almedalen. Trots uppmaningar och goda skäl att ta det lugnt har det blivit några inbokningar och dessa redogör jag för här.

30 juni, ankomst och installation i den lägenhet som delas med tre manliga partikollegor. Hustrun får en födelsedagspuss innan taxin tar mig till Säve flygplats på måndagsförmiddagen. Media är välkomna att höra av sig under morgonen.

Till Visby har jag med mig en av de elcyklar från Gaze Bike som Centerpartiet i Halland har beställt. Den här är till för att användas i min egen personkampanj och som transportmedel mellan olika aktiviteter, de första på Gotland.

1 juli, kl 8.30 – 10.00 ska jag medverka i en utfrågningspanel med riksdagsledamöter som ordnas av Sveriges konsumenter, på Högskolan i Visby, lokal F20 invid hamnen.

Sveriges Konsumenter har inför riksdagsvalet 2014 satt samman 100 krav för en starkare konsumentpolitik. Det handlar om livsmedel, energi, hälsa, finansiella och digitala tjänster. 

Den 1 juli finns jag också med på listan över deltagare i ett rundabordssamtal som Sveriges Byggindustrier ordnar i deras lokaler på Bremergränd 4, mellan kl 11.15 och 12.45, med rubriken ”Hinder för bostadsbyggande idag”. Här är listan över deltagare:

Ulf Perbo (KD), Håkan Stenström, Skanska, Johan Skoglund, JM, Markus Wiechel (SD), Jan Lindholm (MP, Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier, Ola Johansson (C), Jessika Villhelmsson (M), Lars Redtzer, Sveriges Byggindustrier, Jesper Göransson, Peab, Amineh Kakabaveh (V, David Johnsson,  Trä- och Möbelföretagen, Nina Lundström (FP), Björn Hellman,  Målaremästarna, Mats Björs, VVS Företagen, Roland Utbult (KD), Per-Martin Eriksson, Veidekke.

Under kvällen ordnar Bygdegårdarnas Riksförbunds Gotlandsdistrikt sin traditionsenliga grillkväll i Vässkinde Bygdegård, dit alla Bygdegårdsvänner är välkomna. Kl 19 - tills vidare. Och dessutom är jag medbjuden på Fastighetsägarnas mingel på Restaurang Kharma, Stora Torggränd 3, Visby, kl 20 - 22.

Den 2 juli kl 10-12 är det ett nytt paneldeltagande och ämnet knyter an till mitt uppdrag som ersättare i Socialutskottet, rubriken är: Världens bästa vård, eller tillräckligt bra?

- Seminarier våren 2014 kring framtiden för vård och omsorg

Syftet med seminarierna är att bidra till att frågorna om framtiden för sjukvården och äldreomsorgen står på dagordningen inför höstens val. Vi vill snarare lyfta frågeställningar och problematisera viktiga teman än att presentera färdiga lösningar. Seminarierna ska inte präglas av branschperspektiv eller politiska särintressen utan ha en mer allmängiltig utgångspunkt.

Arrangörer:
Tankesmedjan Arena Idé
Ratio
Leading Health Care
Swedish Medtech
LIF, de forskande läkemedelsföretagen

IOGT-NTO ordnar ett alkoholpolitiskt seminarium kl 13-15 på Stora Teatern, Strand hotell och där medverkar jag i panelen

Den 2 juli ännu ett panelsamtal i ett Seminarium med Svensk ventilation - Hur ska vi nå miljömålen om radon i svenska bostäder till 2020. Det äger rum på Holmen, H618 kl 15-16. Så här skriver Connect PR som ordnar seminariet. ”Som jag sa i telefon arrangerar Svensk Radonförening i samarbete med Svensk Ventilation ett seminarium som behandlar ämnet ”Hur ska vi nå miljömålen om radon i svenska bostäder till 2020?”.
Tanken är att de ansvariga myndigheterna, d v s Boverket och SSM samt ev SKL, inleder genom att berätta om hur läget ser ut idag. Därefter vill vi ha ett samtal med dig och en repr från Alliansen som diskuterar om hur vi ska kunna nå målen.”

Klockan 16.30 deltar jag i en s.k. podsändning, Pennypodden om bostäder.

Natten mellan onsdag och torsdag den 2-3 juli får jag lov att övernatta i ”Emma och Hugos” lägenhet (Strandvägen vid hamnen - tomt 504) som är någon sorts prototyp skapad av Smart Housing Småland. Kl 8 – 10 på torsdagsmorgonen den 3 juli deltar jag i ett frukostsamtal där. Det vore lämpligt att göra någon form av bostadspolitiskt utspel då. Så här skriver Sveriges Byggindustrier på sin hemsida: http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/premi%C3%A4r-f%C3%B6r-stapelbar-bostadsmodul-20093
Under förmiddagen den 3 juli mellan 10-13.15 skall jag bemanna Centerpartiets monter på Sankt Hansplan och cirka kl 11.00 får jag dela den äran med Miljöminister Lena Ek. det betyder att jag åter missar ett lunchseminarium med Sveriges Byggindustrier kl 11.15-12.45.

Den 4 juli kl 9.00 går planet hem igen och sommarledigheten kan börja.
Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: