onsdag 17 juli 2013

En riksdagsledamots ledighet och sommarjobb

Har tillbringat några dagar på Gothia Cup i Kungsbacka. Fascinerande att den speciella stämningen sprider sig ända hit, fast det spelas ju över 300 matcher här under fyra dagar, med mycket publik och mestadels perfekt väder. Kungsbackalagen är sevärda, fast också de utländska och även de kill- och tjejlag i olika åldrar som kommer från orter i hela Sverige. Som Värmbol, utanför Katrineholm. Hela upplägget att vistas på hemmaplan passar ju mig just nu, eftersom jag för tillfället saknar körkort, efter en (självklart) onödig fortkörning i början av april förbi en fartkamera.

Den självklara frågan vid sidan om sådant som handlar om fotboll är "-Är du ledig nu? - Har du semester, eller?". - Nja, jo, ja, men....! Inte lätt att svara på, för visst är jag ledig och visst finns det att göra för den som valt och valts att ägna sig åt politik på heltid.

När Riksdagen avslutas ett par dagar före midsommarafton upphör i princip all mötesverksamhet, utskottssammanträden, debatter och voteringar i kammaren. Skulle det ändå vara något som måste beredas, diskuteras och beslutas kan extrainsatta möten kallas samman, när som helst. Det måste man vara beredd på.

För de flesta är Almedalsveckan ett måste, både för att nätverka och förkovra sig, samt inte minst delta och medverka i de 1000-tals seminarier som pågår. Den här sommaren hade jag valt att avstå, för att kunna resa på semester med min fru till Mallorca. Nästa år däremot, valåret 2014, blir det full satsning och eftersom Centerpartiets dag är den sista, söndagen, kommer det att bli en lång vecka.
Simultantolkning i lurarna hjälper.
Men trots att jag inte deltog så följer man skeendet via sociala medier. Allt som sänds ut och kommenteras ska man reagera på och kommentera, eftersom vår uppgift är att verka som megafoner för det budskap Centerpartiet vill ha ut en sådan här vecka, när allt fokus är på politiken och politikerna.

Hemkommen från sammanlagt 8 mils vandringar i bergen runt byn Soller på västra Mallorca blev det till att förbereda ett inhopp i den internationella politiken och en resa till Bryssel och EU-parlamentet.

Den 10 juli deltog jag som representant för Sveriges Riksdag i en workshop, den tredje i ordningen, om en Europeisk köplag - vägen framåt. På mötet som arrangerades av EU och kommitten för rättsfrågor "JURI-kommitée", skulle jag lyssna vad andra parlament säger, vad de som arbetar med frågan i Kommissionen vet, vad EU-parlamentets delegater tycker och slutligen redogöra för vad vi gör med frågan i Sveriges Riksdag.

En gemensam köplag syftar till att en säljare och en köpare ska ha samma villkor och inte behöva träta om vems konsumentskydd det är som gäller. Den ökande näthandeln och strävan att främja gränsöverskridande handel, gör att de flesta är överens om att göra det enklare för de som vill sälja och samtidigt tryggare för de som köper. Istället för att tillämpa olika lagar i olika länder, ska de kunna tillämpa en gemensam, Europeisk lag. Det låter ju bra, men det finns spridda uppfattningar om behovet, vilken handel som ska omfattas och om det ska gälla mellan företag, samt om alla länder ska tvingas genomföra en och samma lag, eller om det ska bli möjligt att slippa tillämpa den. Med den stora variationen av åsikter så är det extra viktigt att vara på plats och redogöra för vad Sveriges Riksdag tycker. Eftersom det är Civilutskottet som hanterar konsumentfrågor blev det jag som fick chansen att åka.

Mitt inlägg på 3-4 minuter hölls på Svenska, eftersom det tolkas simultant till alla delegater. Lätt att säga vad man tycker, men extra viktigt att vara förberedd, tala tydligt och långsamt.

Sedan passade vi ju på att åka båda två för att se Bryssel tillsammans och även besöka parlamentet och ledamoten Kent Johansson, Centerpartiet. Tillsammans med honom fick vi lov att sitta med på ett utskottsmöte och lyssna på en rapport om den digitala agendan för Europa. Spännande för oss båda.


Den närmaste tiden kommer jag att vara hemma i Kungsbacka och kommande vecka i Falkenberg. Det blir säkert en hel del motion på cykel och runt stan i löparskor. Lördagen den 27 juli är det Falkenbergs Stadslopp och det ska jag delta i. För vilken gång i ordningen vet jag inte, många gånger är det. Under tiden där och hemma kommer jag att fortsätta följa debatten och skriva fler insändare och debattartiklar. Flera är redan skrivna och väntar på att publiceras. Några finns i planen och en del kommer att skickas ut centralt för att via mig och andra nå läns- och lokaltidningar i hela Sverige.

Fler aktiviteter väntar. I månadsskiftet är det Pride-festival i Stockholm och jag kommer att resa dit för att bemanna Centerpartiets mötesplats under eftermiddagen den 1 augusti, tillsammans med vår IT- och energiminister, Halländskan Anna-Karin Hatt. Det är första gången jag är med på Pride och jag ser verkligen fram emot det.
Svårt att hålla sig borta från facebook.
Så rullar det på. Det finns flera utredningar, betänkanden och propositioner som ligger i högar på skriv- och nattduksbord, som efterhand måste tas med till stranden för genomläsning. Vid det korta besöket i Stockholm finns det mer att hämta. Sedan har vi ju mailen....

Så rullar det på och i mitten av augusti, vecka 33 är det full rulle, med möten på hemmaplan och resor. Då kan man säga att det som kan kallas ledighet är över för den här gången. Då är det endast två veckor kvar tills jag åter får köra bil och den 17 september öppnar Riksdagen igen, för sista gången innan valet.

Nu startar också valförberedelserna med nomineringar och medlemsomröstningar som ligger till grund för hur de valsedlar ser ut som vi går till val med i Kungsbacka och Halland. Jag planerar att ställa upp i både riksdags- och kommunvalet. Självklart är målet att jag även nästa period ska arbeta i Riksdagen i ett starkare och mer inflytelserikt Centerparti i den tredje Alliansregeringen.

Ola Johansson
Centerpartiet

P.S.
Sedan jag skrev det här har två av mina artiklar publicerats. Den ena en replik på ett ovanligt dumt och osakligt angrepp på animalieproduktion, jordbruk och Centerpartiet i måndagens Göteborgsposten. Mitt och Harald Lagerstedts svar finner ni här.

Den andra skrev jag strax efter att en reporter från TV4:s riksnyheter sökt mig för en kommentar kring de stigande andrahandshyrorna i Stockholm som Svenska Dagbladet kartlagt. Deras (TV4:s) vinkel var att det var negativt och min att det är ett positivt tecken, när en rättvisande prissättning leder till att tillgången ökar. Når reportern insåg att den rikspolitiker hon sökte inte befann sig i Stockholm under juli månad, fick hon tag på en lokal Kd-politiker istället, medan jag fick en debattartikel på SvD-brännpunkt. den första på egen hand hittills. Något som fick en person som är insatt och engagerad i bostadsfrågor att på facebook utnämna mig till "Alliansens riktiga bostadsminister". Tack för den Rudolf Antoni!

Inga kommentarer: