fredag 9 december 2011

Vindkraften tar över jag gläds över att fler länder än Sverige har en ambitiös klimatpolitik

Vindkraften ersätter Barsebäck - NyTeknik

På Facebook är det många av mina vänner som delat denna artikel ur Ny Teknik. Budskapet är att Vindkraften nu producerar 5,6 TWh och det är på god väg att överksrida vad Barsebäck producerade på sin tid (9 Twh). Det kommer att dröja lönge tills samtliga reaktorer kan ersättas av förnybar elproduktion. Därför var en översnkommelse som den vi gjorde oundviklig och hade varit så, oavsett vilket regeringsalternativ som styrt landet. I onsdags debatterade jag med Miljöpartiets Jan Lindholm kring det obegränsade ansvaret för att täck konstnader vid en radiologisk (kärnkrafts-)olycka. Det blev en debatt om Påvens skägg och för mig var det veckans stora nagelbitare. Det är ju lätt som oppositionsparti att stå på barrikaderna och vara principfast. Vill man som vi göra avtryck och påverka politiken är regerandet en möjlighet och inte ett hinder. Om jag inte vore så orolig över konsekvenserna för landet, hade det varit önskvärt om Miljöpartiets över höger-vänsterskalan utbredda riksdagsgrupp fick pröva regernadets konst.
Jag läste också i dagens Expressen att Sverige tappat placeringar på en internationell ranking av hur länder arbetar med klimatåtgärder. Klart man ska vara besviken över att Sverige förlorar sin tätposition, samtidigt måste man också glädjas över skälen, nämligen att andra länder snabbt blivit mycket bättre än de tidigare varit. Om det leder till att man i Durban, eller vid kommande klimatmöten kan göra överenskommelser som innebär att världens länder binder sig för ambitiösare klimatmål, är jag beredd att glädjas över varje nytt land som klättrar förbi oss.
Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: