söndag 11 september 2011

Kungsbacka brinner, -och jag med det

"Kungsbacka brinner" var namnet på den Kulturfestival som arrangerades i går lördag av den ideella föreningen "den Kulturella byrån", med minimalt stöd från kommunen. Festivalen ersatte det tidigare väl genomförda, men numera nedlagda kulturkalaset som lockade stor publik, med hög kvalité och bredd på utbudet.

Eftersom jag inte varit hemma under dagen, utan var i Stockholm och ledde mitt första styrelsemöte i Bygdegårdarnas Riksförbund, kunde jag endast ta del av aftonens utbud på och omkring Kulturhuset Fyren. Vad jag upplevde under kvällen var förstklassigt rakt igenom. Det var mycket vispop och soul, teater och folkdans från såväl lokala Kungsbackaförmågor som Peter Rudvall, Vallda Folkdanslag och improvisationsteatergruppen Pathos som artister ända från Göteborg, duon Steget och Niklas von Arnold.

Kvällen avslutades med gyckel i form bland annat av en eldsprutande Riksdagsledamot. Lägger in en av de filmer som spelades in här: http://youtu.be/UP3u-ZYPgIk

De unga kulturarbetarna i Kungsbacka inom teater och musik håller på att koppla ett grepp om utbudet som känns väldigt starkt. Tyvärr kom inte publiken i den utsträckning som jag tror arrangörerna hade hoppats på. Mest beror nog det på att Kungsbacka kommun inte hade tillfört de ekonomiska resurser som hade räckt för att annonsera brett.

Jag vet inte var övriga politiker höll till. Möjligen var de där under dagen. Möjligen skulle det också behövas något mer folkligt känt och etablerat namn som ställer upp ideellt. Varför inte fråga en sån som Lasse Kronér i Onsala, eller Säröbon Lasse Brandeby. Ebbot Lundberg har med club Revolution No nine, på Blomstermåla Värdshus och genom sina tidigare framträdanden på Kulturkalaset visat att även framgångsrika och kända artiskter kan jobba ideellt.

Intresset för den här sortens kultur är rätt svagt bland Kungsbackaborna. Men det kan man ändra på! Först och främst måste den Kulturella byrån fortsätta och Kungsbacka kommun ge ett starkare stöd genom att stå bakom arrangemanget fullt ut. Jag tror resultatet blir bättre om man fortsatt överlåter genomförandet på den Kulturella byrån. Här finns en styrka och en idé om vad ett brett och bra lokalt kulturutbud innebär. Bra att Kutlturhuset finns här med sina fantastiska möjligheter och bra att kommunens kulturförvaltning finns med och stöttar genomförandet, vilket de ju också gjorde genom Mats Eriksson.

Det finns hopp för Kungsbacka som kulturstad. Det visade den Kulturella byrån verkligen i går med sitt allsidiga program som varade från morgon till sen kväll. Jag hoppas samma gäng klarar att genomföra en ny festival om ett år och att jag då har möjlighet att vara med hela dagen. Eldsprutandet får anses vara ett avslutat, men väl genomfört, kapitel för min del. Här är ett annat videoklipp som visar samma bejublade galenskap: http://www.youtube.com/watch?v=tIO6d778dgo

Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: