torsdag 8 september 2011

Förintelsens påverkan, då och idag

Under tre mycket intensiva dagar deltog jag tillsammans med 16 andra Riksdagsledamöter i en studieresa Förintelsens spår, arrangerad på ett förträffligt sätt av Forum för Levande Historia. I mina senaste inlägg har jag dag för dag redogjort för mina tankar och rekationer på det jag redan visste och det jag fått lära mig. Trots att folkmordet och trakasserierna på Judar före och under Andra Världskriget hade en omfattning som är svår att förstå, har ändamålet med resan och besöken varit just att förstå. Mycket finns kvar att utforska. Sett i backspegeln är det först de senaste åren som vi i Sverige på allvar börjat reflektera över vad det innebar för oss och vilken skuld vi själva har, dels för att vi stod utanför konflikten och dels för att vi inte i tid engagerade oss för att släppa in mer än en bråkdel av de Judar som ville lämna Tyskland.

Nog om det. Orden räcker inte till för allt man vill säga. Med detta inlägg skulle jag vilja erbjuda mina/våra tjänster att komma ut och berätta vår historia om vad vi upplevt och försöka återberätta vilka intryck jag fått under resan i Polen. Jag har privata bilder och en instruktiv film att visa, så varsågoda att höra av er.

Ola Johansson
Centerpartiet
Anders W Jonsson, Ola Johansson, Åsa Torstensson, Staffan Danielsson och Fredrick Federley i Belzec

1 kommentar:

Anonym sa...

Bilden under "Välkommen hit bäste läsare!" är troligtvis bland det mest skräckinjagande jag har sett på år. Hans stirrande ögon ser rakt in i ens själ och hans leende säger att han döljer något som han inte tänker visa fören du kommer närmare. Men då är det redan försent..