torsdag 1 september 2011

Från Kungsbacka i Förintelsens spår

I våras fick jag och övriga ledamöter i Sveriges Riksdag en inbjudan till Studieresa i Förintelsens spår av Forum för Levande Historia. Jag är allmänt intresserad av histioria, speciellt sådana händelser som går att spåra ivår egen nutid. Ingenting har satt så djupa spår i nutiden som världskrigen. Förra sommarens semsterresa gick till Normandie och där var invasionsstränderna ett självklart besöksmål. Trots alla minnen av människor som fått sätta livet till är det en upplevelse av seger och befrielse för Europa.

Svårare är det då med förintelsen som ju i efterhand blivit Andra världskrigets största trauma. Förföljelsen av Judar, Romer, förståndshandikappade, homosexuella, kommunister, etc. var ju inte skälet till kriget, utan snarare en följd av att Tyska folket röstade fram en diktatur i allmänna val. Att besöka förintelseläger är inget man gör som en dagsutflykt på en semeterresa. Därför valde jag tillsammans med 16 andra ledamöter att följa med på resan, trots att den skulle bekostas privat.

Vi avreser nu på söndag morgon och tar oss på olika vägar till Warszawa, där vi tar oss till fots till Krochmalnagatan där de judiska kvarteren låg som sedemera blev Ghettot, där människor endera svalt ihjäl, eller överlevde för att transporteras till förintelselägren längre söderut.

På måndag reser vi med buss till staden Lublin där vi besöker platser som är centrala för förintelsens förberedelser och genomförande. Mycket om detta står att läsa i boken; "Om detta må Ni berätta" som skickats ut till deltagarna som förberedelse.

Förberedelser lär behövas. Inte minst mentalt. Jag har ingen aning om hur jag kommer att reagera på det jag får se. Under eftermiddagen på måndag besöker vi koncentrationeslägret Majdanek som lär ha varit både ett arbetsläger och ett förintelseläger på samma gång.

Natten tillbringas i Zamosc, som beskrivs som ett experimentområde för "Lebensraumspolitiken". Det minst kända av dödslägren är "lilla" Belzec. Där mellan 435 000 - 500 000 männiksor mördades (Att jämföra med Auschwitz-Birkenau med över 1 100 000).

Sista kvällen i Lublin där resan summeras under morgontimmarna innan avresa till Warszawa och hemfärd under onsdagen.

I den mån det är möjligt kommer jag att lägga upp mina intryck och kommentarer här. Jag hoppas under dessa dagar få en djupare insikt om förintelsen som sådan och hur den uppstod. Mot ljuset av de intoleranta strömningar vi kan se här hemma och runt om i världen, tror jag att just frågan om hur det kunde bli så är viktig att komma till insikt med.

Till slut bestämdes att deltagaravgift och reskeostnad skulle bekostas av Riksdagsgruppens egen resekassa, vilken finansieras av medlemsavgifter från oss ledamöter. Det slutade således med att jag betalde indirekt för min egen och andras resor. Medresenärer från Centerpartiet är förutom jag; Fredrick Federley, Anders W Jonsson, Åsa Torstensson och Staffan Danielsson. Inga ledamöter från V, Mp och Sd har anmält sig.

Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: