tisdag 9 augusti 2011

En runda runt hemstaden

Sommaren är snart slut och samtidigt som hustrun börjar jobba, återgår jag till något som även för en riksdagsledamot kan betraktas som en vanlig arbetsdag.

Det är dags att på allvar sätta sig in i de frågor som ska diskuteras i den allmänna debatten och specifikt på de kommande stämmodagarna i Åre den 22 - 25 september. Då ska vi ju också välja partiledare. Det är tre kandidater som gör upp om att föreslås av valberedningen. Anders, Anna-Karin och Annie. Utöver det ska några hundra motioner från medlemmar behandlas och diskuteras. Säkert blir det så att jag drar ett tungt lass att formulera tankar kring bostadspolitik och markanvändningsfrågor, som ju är "mitt" politikområde inom Centerpartiet.

Jag kommer också att fundera över ämnen och själv skriva några motioner att lämna in till den allmänna motionstiden i Riksdagen. Är därför tacksam för förslag och tips. Riksdagen öppnar igen den 15 september. Fram till dess kommer jag att sysselsätta mig med annat politikarbete och dessutom sparka igång på allvar som förbundsordförande i Bygdegårdarnas Riksförbund. Svergies största organsiation för samlingslokaler, med drygt 1400 medlemmar i hela landet.

Centerpartiet verkar vara de enda som idag kan känna sig säkra på sin AAA-rating. Det är ju en extra bonus att det i dessa orostider är just den finanspolitiska talespersonen Annie Lööf som blivit "min" kandidat. Under de kommande veckorna besöker de tre A-na Halland och den kandidat som besöker Kungsbacka är Anders W Jonsson. Han gör det den 22 augusti, medan Annie Lööf (tidigare Johansson) är i Falkenberg den 19 augusti och Anna-Karin Hatt stannar till på sin "hattresa" i husbil i Halmstad den 17 augusti.

Alla tre är goda ledare med varsitt väl profilerat och formulerat Centerbudskap. Det viktigaste för mig är egentligen inte hur det lyder, utan hur villig personen som ska leda partiet är att lyssna till medlemmarna och hur kapabel han/hon är att föra fram det vi gemensamt vill säga. Det är ytterligare ett skäl till att jag helst ser Annie Lööf. Jag tror hon är den av kandidaterna som har mest och bäst förankring i rörelsen.

Nåväl, det var inte bara detta jag skulle säga idag. Det var också att berätta om de fina löprundor Kungsbacka erbjuder, där man lätt undviker direktkontakt med bilar och får möjlighet att springa i skog och terräng, längs den vackra Kungsbackaån och genom centrum.

Ola Johansson, Centerpartiet

Endomondo Running Workout: "was out running 9.31 km in 56m:41s using Endomondo."

Inga kommentarer: