söndag 26 juni 2011

Midsommar och Maudsommar

Nu är midsommarhelgen snart över och den länge motsedda bröllopsdagsresan, för att för tredje gången återse Irland och det kära County Clare på västsidan. På tisdag var det 25 år sedan vi åkte och gifte oss i Båstad, utan att informera några andra än de föräldrar som skulle vakta den de snart tvåårige sonen (som för övrigt själv gifte sig för tre veckor sedan). Det andra paret som var med och gifte sig i Båstad är med oss här och vi fyra som "gifte oss med varann", firar tillsammans.

Lite bekymrad blev jag efter den "sista" voteringen innan sommaruppehållet, i torsdags förra veckan. Då återremitterades omröstningen om sjukförsäkring till utskottet och det sista jag fick veta på väg till tåget var att det blir en ny votering i kammaren nu på fredag. Således behöver jag resa till Stockholm från Dublin på torsdags kväll för att trycka på knappen fredag morgon. Så kan det vara och så kan det bli, såvida inte kvittningen ger mig möjlighet att stanna med det övriga resesällskapet.

För ytterligare en vecka sedan tillkännagav Maud att hon kommer att avgå vid stämman i september. Tills dess ska en ny ledare ge sig tillkänna och få partiets stöd. Valberedningen har ett digert och ansvarsfullt uppdrag. Det är lätt att säga att vi ska undvika det kaos som uppstod under Socialdemokraternas process, men ännu vet vi inte hur det blir. Ingen kandidat har ännu tagit bladet från munnen och sagt sig ställa upp om de får stöd. I en öppen process är det nödvändigt. Annars riskerar vi att få ett "chickenrace" där alla hänvisar till att de ger sitt besked till valberedningen och väntar på "rätt" tillfälle.

Många kamrater har på skämt sagt att det är dags för MIG. Får för säkerhets skull meddela här och nu att jag INTE är en av kandidaterna. Och såvitt jag vet är jag heller inte aktuell för partistyrelsen.

På onsdag nästa vecka den 6 juli, bär det iväg till Almedalen. Det är första gången jag åker dit under politikerveckan. Jag ska delta i två paneler, en på onsdagen om IT-frågor och bredband, anordnad av IT & telekomföretagen, samt en på torsdagen anordnad av Skogsägarna och LRF om "skogens framtid". Utöver det blir det till att träffa olika aktörer inom bygg- och fastighetsbranschen och besöka olika seminarier. Torsdagen är Centerpartiets dag. Då är det vi som ordnar seminarierna och dagen avslutas med Mauds tal i Almedalen. Strax innan ska jag svara på frågor om "brottsdrabbade och kriminalpolitik". Det ska bli intressant och troligen rätt ansträngande. Ska bli skönt att komma hem på lördagen. Även Bygdegårdarnas Riksförbund ställer ut och meningen är att jag ska finnas i den montern några timmar.

Förra helgens fotbollsmatch med kändislaget finns kvar i kärt minne. Tack Benke på Norra Halland för att jag blev kallad "teknisk". Det var snällt, men kul var det och löpningen fungerade till sträckningen i låret gjorde sig påmind. Då blev det till att dra ner på tempot. Hoppas bli uttagen igen nästa år på Majblommematchen.

Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

Inga kommentarer: