söndag 6 februari 2011

Smålandsposten har uppmärksammat mina insatser

Ja, det är märkligt att man idag 2 månader efter sitt andra framträdande i kammardebatten blir citerad i Smålandsposten av ledarskribenten Marcus Svensson. Citatet kommer från en interpellationsdebatt där ett antal rödgröna debattörer frågar Maud om det inte är så att det kommunala vetot varit ett hinder för vindkraftsutbyggnaden (de vill alltså kritisera regeringen för att ha infört det, bara så det blir tydligt vilka det är som tycker vad).

Känns inget vidare att bli utnyttjad i svartmålandet av ett Centerparti som just nu diskuterar behovet av att ta mer plats i Alliansen, bli vassare och tydligare med att berätta vad vi vill. Själv kommer jag att skriva ett svar och hoppas få det publicerat, så jag gör inte mer här än att klippa in vad jag sade i mitt nästa anförande. Läser man det så ser man att mitt stöd för det kommunala vetot mot vindkraftsparker inte är förbehållslöst, utan att vi är beredda att ompröva det om det skulle behövas.

Som kommunal företrädare i Kungsbacka och i SKL:s förbundsgrupp för C, var jag tvärt emot ledsen över att PBL-prövningen försvann och ersattes med ett kommunalt beslut som skulle kunna fattas på godtyckliga grunder, men tills dess jag blir överbevisad litar jag ännu på kommunerna.

http://www.smp.se/ledare/centralstyrets-parti(2269731).gm

Såhär sade jag i avslutninen av mitt andra anförande:
"Dubbelprövningen har försvårat (prövningen av vindkraft). Som kommunal företrädare hade jag kanske lite svårt att inse det och svårt att överge plan- och bygglagen, för den säkerställer ändå en viss prövning, ett visst samråd och ett ganska tungt beslut. Det är en bra process.
Jag vill fortsätta att hävda det kommunala självstyret nu när dubbelprövningen är borta. Men jag utesluter inte möjligheterna att se över det kommunala vetot, men först om och när det skulle visa sig att de nationella målen för vindkraft hotas."

Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

Inga kommentarer: