torsdag 2 december 2010

Debatt i kammaren - premiär

Jag återkommer om en liten stund med en sammanfattning, såvida jag hinner innan avfärden hemåt i eftermiddag. Just nu pågår en debatt i kammaren om Transportstyrelsens avgifter och jag är inbegripen i ett replikskifte efter mitt inlägg med Stina Bergström, Mp och Leif Pettersson, S.

Inlägget för en dryg halvtimma sedan tog upp lokala exemplel från Fjärås och Kungsbacka. Arvidssons Azalea i Fjärås är helt beroende av vägtransporter från odlare i Belgien till kunder i hela landet. Vill vi ha blommande växter på våra fönsterbrädor till jul så är dessa transporter nödvändiga. Kollektivtrafiken i Kungsbacka är inte bara pendel- och regionaltåg utan även en hel del busstrafik. Tycker inte det är rimligt att ett skitigt diesellok ska vara avgiftsbefriat, medan biogassopbilarna i Kungsbacka ska stå för sina fullt ut (i förlängningen är det ju renhållningsabbonnenterna som betalar notan) Ångbåtssällskapet Isa i Lygnern är ett exempel på annan transportmuseial verksamhet som inte är järnväg, men som borde tas med i diskussionen om man ska vurma speciellt för museijärnvägar. Välkoma att ställa frågor till mig om debatten efteråt. Nu klockan tre tar jag mig an Leif Petterssons repliker. Kul att kunna ta med sig lokala frågor till Riksdagen.


Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

Inga kommentarer: