tisdag 2 november 2010

Hallands Nyheter hänger på

En del sätter upp vindskydd eller vänder kappan, andra bygger väderkvarnar.

I sin ledare igår den 1 november  http://hn.se/asikter/ledare/1.1008040-forbattra-forutsattningarna-for-vindkraft skriver Yngve Sunesson om de orimliga skatteregler som nu gäller för Vindkraftskooperativ. Frågan har väckts i en motion till Riksdagen och jag håller med om att detta är något som borde förändras. Därför föreslår jag i motionen att beskattningen skall utredas för att den ska neutraliseras. Jag har låtit Riksdagens utredningstjänst titta på detta område för jag behöver lära mig mer om dessa skatter för att kunna argumentera för min sak. Ska man säga nej, eller nöja sig med att förändra beskattningen så den inte hindrar utvecklingen av andelsägd vindkraft.

I dagens Kungsbackaposten kan man läsa om mitt flitiga motionsskrivande också. Det är kul med den sortens uppmärksamhet. Artikeln tar också upp vindkraften ur ett Kungsbackaperspektiv, men nämnder också mitt förslag om en inventring av potentiell småskalig vattenkraft, nationellt. Just problemet med fritidsfiskets intressen är anledningen till att inventeringen måste göras, just för att klara ut vika begränsingar för vattenkraften som finn, men också visa på möjligheterna att kombinera och skapa en vinn-vinn situation.

I morgon inleds den allmänpolitiska debatten och som kunde läsas i tidigare inlägg har jag inte anmält mig som talare. det är inte omöjligt att jag går in i något replikskifte ocm andan faller på men det är inget jag planerar för.


Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

Inga kommentarer: