måndag 4 oktober 2010

Hallandskunskap i folkdräkt

Tagit min plats 188 i Sveriges Riksdag. Med den föreslagne andre vice talmannen och före detta partiledaren för SD, gruppledaren för SD:s kommunfullmäktigegupp i Göteborg och boende i Askim, några kilometer från den "egna" riksdagsvalkretsen (Halland) vid sin sida på plats 189, ställde jag en enkel kontrollfråga, med anledning av en kommentar om min hemkommun Kungsbacka. Frågan är ställd många gånger till politiker från alla partier och från olika delar av landet. Den lyder i sin enklehet; "hur många innevånare har Kungsbacka?"

Mikael Jansson gissade 25 000 och precis som många andra "tog han i". Plugga på Mikael, om du påstår dig företräda något som utgör sig för att vara "Sverigeblocket". Bra i så fall att kunna något lite om Sverige och det län som givit dig förtroendet att vara dess företrädare i fyra år. Kungsbacka har 74 500 innevånare och nu vet du det. Du är i gott sällskap, trots allt.

I morgon tisdag är det Riksdagens öppnande och jag har bestämt mig för att bära folkdräkten från min hemsocken Stafsinge. Två till i C-gruppen kommer att bära sockendräkt vet jag, Karin Nilsson från Småland och Abir Al-shalani från Bagdad (som kommer att bära sin hembygdsdsdräkt). Det ger en signal om det Sverige vi är en del av.

Läs mer på www.olajohansson.centerpartiet.net

Inga kommentarer: