fredag 1 januari 2010

Tillbakablick på Januari 2009

2010 års inledande blogg får bli någon sorts årskrönika får jag blickat tillbaka och ser vad som fyllde tankarna månad för månad. Jag tror vi tar en månad i taget och börjar med..

Januari:

Den 2 januari 2009 höll Israel på med att bomba Gaza och Obama var på väg att installeras som USA:s president. Redan då var siktet inställt på 2010 och valåret. Minns att Israels övergrepp på civilbefolkningen upprörde mig speciellt.

Vi ar med och invigde en ridled i Onsala (Pixåsslingan). Ett exempel på ideella krafters förmåga och på vad som är möjligt i hästkommunen Kungsbacka. Ett riktigt roligt evenemang, där Centerpartister varit delaktiga i skeendet.

Annars var det ett stort rabalder i Åsa Gårdsskola, där ”kocken” Niklas stöddes av föräldrar som upprördes över att hans provanställning var på väg att ta slut. Det var en del skriverier i Expressen och föräldraprotester. Det hela ordnade sig och Niklas fick stanna kvar (jag hade väl någon påverkan där, måste jag erkänna i efterhand). Det blev mera om honom senare under året, när Skara-Bert var igång i TV4 om skolmaten. Nu är det tyst och lugnt i Åsa såvitt jag vet.

Kommunstyrelsen låg sent med sitt budgetbeslut. Inget bra föredöme! Och vad jag upprördes mest av var att Kommundirektören vill ha Carte Blanche att själv disponera 70 % av budgeten utan politikens insyn. Vi var tvungna att ta upp budgeten en gång till i februari eftersom vi haft modet att fatta ett annat beslut tidigare när han var bortrest. Den striden lär pågå ett tag till.

Jag gjorde en liten bilresa med politiker (Eva B) och tjänstemän till min egen kommundel och det var första steget mot att få fart på bostadsplaneringen i Gällinge som nu är beslutad.

Halland fick lov av Alliansregeringen att bilda Regionkommun och flera års kamp för Halland slutade med skön seger. Det är Centerpartiet som varit mest beslutsamma när det gäller att hålla Halland helt. Just nu förbereds en politisk organisation för regionen och i september 2010 väljs Regionfullmäktige.

Några Folkpartister ville bygga ett parkeringshus på Stortorget och det förslaget åkte lyckligtvis direkt ner i papperskorgen där det hörde hemma. Nu har jag sett att Kungbackaborna vill bygga ett p-däck på Lindens Torg tillsammans med två höghus. Lägg det och hela partiet på samma ställe säger jag…

Det var såväl Friskisjympa som MTB-cykling, eftersom vädret tillät. Entusiasterna försöker cykla idag också men jag vet inte….

Det blev 14 inlägg i januari.

1 kommentar:

Michael Cassaras sa...

Kul att läsa om kommunen utifrån din horisont.
En sak måste jag dock kommentera ut. Det gäller Åsa Gårdsskola, det var inte föräldrar som reagerade utan eleverna. Det första jag fick höra när jag träffade min dotter den dagen var att "dom" skulle sparka kocken på skolan. Självklart fick jag som pappa/politiker frågan om vad dom kunde göra åt detta. Jag försökte "ligga lågt" med tips och försökte sakligt förklara vad det fanns för alternativ.
Sen gjorde eleverna allt arbete på egen hand och jag är imponerad av deras engagemang i frågan. Till slut blev det ju en lektion i "samhällskunskap" och Niklas är ju kvar så slutet gott allting gott...