lördag 2 januari 2010

Februari 2009 (årskrönikan fortsätter)

Februari:

Chockrubriker på löpsedlarna: Gällingeskolan hotas av nedläggning. Allt på grund av ett drastiskt uttalande från mig, när jag befarade att "om inte vi får mer bebyggelse är skolan hotad". Vilket i och för sig är sant, men då inte speciellt aktuellt. Det blev lite upprört här hemma kan man säga. Frågan aktualiserades igen då förvaltningen för Förskola & Grundskola hade med nedläggning som ett sparförslag. Kloka politiker i nämnden avvisade det.

Jag ondgjorde mig också över att den gamla förskolan ännu efter 4 år inte blivit såld till Eksta. Bland det sista som hände under 2009 var att byggnaden blev såld och Eksta ska bygga hyresrätter. Därmed finns det ett bättre underlag för skolan. Det blir resultat ibland, men ofta går det väldigt sakta mellan beslut och genomförande.

Jag spekulerade lite om vad Moderaterna kunde tycka om Fp:s P-hus och blev citerad i Hanssons krönika. Smickrande, men lite jobbigt att lyftas fram som en ”skvallertacka” i media. Under året uppmärksammades bloggen flera gånger och för det mesta positivt. Särskilt glad blev jag över Andreas Ekström som i sin krönika i Norra halland gav den ”tummen upp”.

Jag deltog på Centerpartiets kommundagar i Visby, där vi alla berördes starkt av uppgörelsen i Alliansen om energipolitiken. Många var förstås ledsna och besvikna, men de flesta, däribland jag, inser att det är det enda raka att skippa årtalsexercisen och börja introducera alternativen, medan kärnkraften får stå på sina egna vacklande ben och med tiden avveckla sig själv. Blev imponerad av Centerpartiets Anna-Karin Alterå och hennes framträdanden.

Vi hade besök i Kungsbacka av riksdagsledamoten Clas Wästerteg som bland annat träffade Nätverket för vindbruk i Hanhalsgården. Nu är Råö i brygga efter SAAB: studie om vindkraftens obetydliga påverkan (alla planerade vindsnurror = 0,1 % av vad en enda basstation). Om inte Moderaternaändrar sig nu är det pinsamt.

Kyrkostämman i Gällinge beslutade lägga ner och bilda direktvalt kyrkoråd. På valdagen i september fanns bara en lista att välja på. Jag röstade blankt i protest, men vad hjälper det?

Jag konfronterade Åsa Torstensson vår Infrastrukturminister på kommundagarna och tyckte hon borde komma och inviga en station som bär hennes förnamn. Vi återkommer till detta ämne senare undre året.

Teknik valde sopbilar med Biogasdrivning och det blev lite rabalder för Renova ville backa ur och köra på rapsdiesel istället. Det slutade med en hybrid med gas och RME så Klimp-bidraget kunde betalas ut till slut.

Översiktsplanen för Kungsbacka stad är på väg fram till ett antagande och Varlaskogens vänner aktiverar sig för att motsätta sig den lilla bebyggelse som föreslås, samtidigt som tidigare beslut om ännu större bebyggelse kommer att upphävas. Populisterna i Folkpartiet vill göra ett kommunalt naturreservat av Varlaskogen och lägger motion om det.

Diskussionen om SAAB:s framtid rullar upp, samtidigt som vi försöker få ihop en budget för kommunen 2010 trots vikande skatteprognoser. Regeringen ville inte gå in med pengar i SAAB. Hellre då satsa lite i landets kommuner tyckte jag och så blev det ju till sist. SAAB hänger fortfarande i luften på en Spyke(r).

Bostadspolitiken var aktuell då Detaljplanen och exploateringsavtalet för Björkris skulle antas och JM, hade redan börjat tricksa sig ur. Eksta och kapitalfrågan diskuterades sedan Åke Eliasson ifrågasatt att det nya Eksta valt att ändra sig när det gällde punkthusen på Apelsinen. Sedermera blev det en uppgörelse där vi gick med på utförsäljning av Basunen, samtidigt som andra gav med sig i fråga om ägartillskott och utökat aktiekapital. Det blir en satsning på hyresrätter i Apelsinen, men inga höghus.

Sista inlägget. Det 18:e i februari, gjordes hemma hos min dotter Elin i ett vintrigt Umeå. I morgon kör dom tillbaks efter besök i jul och nyår. Vår nästa resa dit i mars är bokad just.

Inga kommentarer: