söndag 3 januari 2010

Mars 2009 (årskrönika i mellandagarna)

Mars började med en präktig förkylning som jag ådrog mig på tågresan hem ifrån Umeå och det mitt i uppstarten av budgetarbetet inför 2010. Det var krisstämning då och fortfarande påverkas vi av finanskrisen. Många saknar arbete och riskerar uppsägning, men på något sätt gryr optimismen. Det är mycket psykologi som påverkar tror jag.

Fortfarande lite förtjust i att det finns folk som LÄSER vad jag skriver på nätet. Några andra bloggare citeras, exempelvis Larry Söder och Tommy Rydfelt. Än så länge är det förvånansvärt få Kungsbacka-poltiker som på allvar använder sig av sociala medier och nu börjar det bli sent om man tänker använda dem i valrörelesen.

Tjolöholms framtid är en av de politiska frågor som nu omgärdas av en våt filt. På insändarspalt ifrågasatte någon Centerpartiets hållning i frågan om vi vill sälja eller ha kvar anläggningen. Förvånansvärt. Det finns väl inget parti som varit så konsekventa i sin hållning som C. Behålla och utveckla, men driftbidraget får inte ta resurser från annan kommunal verksamhet mer än idag. Det stora partitet fortsätter mörka sina avsikter och det är nog bra det för jag misstänker att de inte är så goda.

Färdtjänstens planeringscentral har varit i drift ett par månader och nu börjar kritiken höras. Detta kommenterar jag den 11 mars då det även visat sig att kostnaderna rakat i höjden. Färdtjänsten lär nog vara en fråga även 2010 är jag rädd. Det förtjänar att upprepas att det varken förr eller senare funnits någon möjlighet att återgå till hur det var förr, när all planering sköttes av taxiföretagen. Dock finns det fortfarande skäl att behålla greppet om verksamheten och ställa krav på Hallandstrafiken och taxiföretagen.

Ulrika Landergren lanseras som Kenneth Nilssons efterträdare som FP:s k-råd, spekulerar jag. Dessutom tror jag på en bred överenskommelse om budgeten där även Sossarna deltar. det känns hårt att behöva överge tanken på att skjuta viktiga investeringar framåt för att hålla nere driftbudgeten något. Det är den del i budgetbeslutet som fortfarande grämer mig mest att vi inte fick förståelse för. Hur många byggjobb hade vi kunnat behålla om vi gått fram med en expansiv investeringsbudget?

Den 18 mars håller vi en presskonferens där vi lanserar idén att använda avsättningen för framtida pensioner till att stärka Ekstas aktiekapital och på så sätt få fram fler hyresrätter. Åke Eliasson sa till mig att han tyckte det var synd att det inte var deras idé. Ett av de mer lyckade politiska initiativ som tagits under året. Nu blev det inte så, men Eksta fick till slut sitt ägartillskott och de medel som användes hade med stor sannolikhet annars ha satts av till just pensioner. Diskussionen om detta förslag pågick sedan hela våren.

Det cyklas och springs en del i mars, för i maj ska första Göteborgsvarvet springas på 10 år. En hjärt- och en knäoperation ligger där emellan. All heder åt Roger i Åsa som hittar de mest omöjliga stigar i tassemarkerna runt Torpasjön.

Försöker mig på en liknelse kring detta med att gasa fast tanken är tom under rubriken "Ecodriving i ekonomin". Blev nog inte så lyckat, men detta var faktiskt en av de bloggar som kommenterades i mars.

Problemet att få loss pengar i kommunens budget för köp av industrimark uppmärksammas av Michael Fransson i ett möte med några Centerpartister. Jag funderar över om vi inte borde använda oss av vårt "markbolag" Sankta Gertrud som håller på att läggas i malpåse. Vet att det snart kommer ett förslag på lösning av problemet. Centerpartiet har drivit på i Alliansen för att komma någon vart i detta.

Det drar i hop sig till EU-parlamentsval och Kent Johansson kommer till Kungsbacka. han lanaseras som "vår kandidat" och besöker bland annat Tjolöholm tillsammans med Göran Karlsson. Två tunga C-regionpolitiker från Västsverige deklarerar att det inte finns något intresse från dem att gå in som delägare i Tjolöholm.

Det fattas 177 miljoner i skatteintäkter och slutet av mars präglas av ekonomiska problem och en färdtjänst som bara verkar bli sämre och sämre. Anders Borg vill inte släppa till pengar till kommunerna ännu och det bekymrar, även om man uttrycker viss förståelse för att landets ekonomi måste vara stabil så inte problemen i kommunerna förvärras av fallande kronkurser.

Det blev 17 inlägg i mars och sakta kommer våren till Kungsbacka.

Inga kommentarer: