måndag 4 januari 2010

april - april (förra året)

April 2009
På nytt uppmanar jag Moderaterna att ta bladet från munnen i fråga om Tjolöholm. Detta i samband med besöket av Göran Karlsson, Region Halland och Kent Johansson Västra Götaland och EU-kandidat för Centerpartiet på Tjolöholm.

Nu är debatten om maten i skolan som allra hetast och "kocken i Åsa" återkommer, nu utifrån att de "dumma cheferna" på måltid inte låter honom göra som han vill. Jag läser manliga krönikörer i bland annat GP (Fredrik Tenfeldt) och kan se mönster av könsmakt i deras sätt att uttrycka sig om lojala kvinnliga chefer inom måltid. Sedan dess har hedern hos måltid i Kungsbacka återupprättats ordentligt mycket tack vare dessa och om Åsakocken hör man inte så mycket.

Folkpartiet hakar på och vill ha mer pengar till Eksta. Tänk mindre än ett år tidigare ville de sälja Eksta och ändrade sig. Politik är spännande, framförallt om man ser utvecklingen över tiden. I deras fall brukar det räcka med ett par veckor.

Den 18 april skriver jag för första gången om vår politikerskola och aldrig har det funnits ett bättre bevis på vilket genomslag bloggen har. Sedan skolan uppmärksammats i KungsbackaPosten hörde många av sig och ville vara med. Det blev till slut 60 personer i Kungsbacka, varav 20 valde Centerpartiets skola, båda med Studieförbundet Vuxenskolan. Tommy Rydfelt borde tackat mig för sina 40 deltagare.

Jag lyckades lubba runt 13 kilometer och kände Göteborgsvarvsformen återkomma, endast en månad kvar.

Planprogrammet för kvarteret Sågen klubbades och det blev ingen gångbro med i den som jag föreslagit, fast planen utformades så att en gångbro ska möjliggöras i framtiden. Det finns fortfarande ett motstånd, men fler och fler pratar om den som något som är oundvikligt. Nu ska Banverket förlänga perrongerna och då finns en målpunkt från Beijer-tomten till Resecentrum. Tänk om man kunde få skörda den framgången innan valet!

Jag irriteras över lokala medias svaga intresse för EP-valet och de olika kandidaternas besök i Kungsbacka. Det blir faktiskt lite bättre ju närmare valdagen vi kommer, men den allmänna inställningen verkar vara att EU inte angår Kungsbackas innevånare. Trist och inskränkt attityd, men det kanske inte är så lätt att sticka ut i det mediatäta Kungsbacka om man inte är väldigt lokal.

En anonym kommentar kallar mig förvirrad, må så vara, men det gäller att inte låta sig nedslås av illviljan hos vissa belackare har jag fått lära mig och det lär nog bli mera sådant under 2010.

I april kom det nya dystrare skatteprognoser och hela reserven för 2009 tömdes. Nu är det snart dags att summera 2009 ekonomiskt och det verkar gå mot ett nollresultat. Mycket bättre än förväntat således. Man ska akta sig för att dra förhastade slutsatser särskilt i förväg.

Under 2008 och 2009 har vi jobbat med Kullavik och ungdomars fritid. Genom att bjuda in till välbesökta möten har frågan om idrottplats på Stjärneberg aktualiserats. Nu verkar de flesta i Kullavik vara nöjda med det, men menar att det borde göras upprustning på skolans grusplan. Det kommer det också. Vi hoppas på lika välbesökt möte i Kullaviks kyrka nu den 26:e januari

April var månaden då jag cyklade till jobbet utan bromsar på cykeln. 14 Inlägg blev det.

2 kommentarer:

Michael Cassaras sa...

Återkommer nu med ytterligare en kommentar angående "kocken" i Åsa. Det är lätt att raljera över folk som engagerade sig i en sak som dom ansåg vara viktig för dom. Att det skulle finnas "dumma chefer" på måltid får stå för den som säger det. Jag skulle vilja kalla det stelbent agerande. Vad annars kan man säga om att förbjuda personalen att använda kockrockar med motiveringen att dom minsann inte var anställda som kockar. Jag är själv kockutbildad och har jobbat som kock i min ungdom. På de krogar jag jobbat på har det aldrig varit problem om andra yrkesgrupper valt att använda kockkläder. Dessa kläder är ju avsedda för arbete i kök till skillnad från de pikétröjor som används i Kungsbackas kök.
Men som du själv skriver så hörs det inte så mycket om vår kock Niklas längre vilket jag tolkar som att både "dumma chefer" och barnen som äter maten är nöjda och det är ju det viktigaste.

Ola Johansson sa...

Det är inte min avsikt att raljera över engagemanget. Det som gjorde mig arg i april vsr en krönika i GP sv Fredrik Tenfält där han skrev "den kvinnliga chefen". Och då undrar jag vad han är ute efter annat än att använda könsstereotyper som slagträ i debatten och jag tror inte det är någons avsikt att hänga ut folk i diskussionen. Personal i någon kategori, föräldrar eller barn.