tisdag 5 januari 2010

Maj, tillbakablick i vargavinter

Maj 2009

Kungsbacka klättrade 73 placeringar på Svenskt Näringslivs ranking till plats 35. Och det var ju väldigt kul, fast vi som hade försvarat den tidigare dåliga rankingen med att det är ett bristfälligt statistiskt underlag fick bita oss i tungan för att inte jubla alltför mycket. Men det visar vad man anser om företagsklimatet och de som svarar gör väl det för att dom är insatta och intresserade, så förändringen måste ju bero på att det blivit bättre, eller åtminstone upplevs blivit bättre. Franssoneffekten talas det om och det är nog riktigit, men hade det inte funnits en så stark politisk vilja att satsa på näringslivet hade det inte hjälpt med Fransson heller. Nu tror jag att näringslivsfrågorna åter kommer på tapeten för det är dags att realisera all planer på ny industrimark och det kan komma att kosta i inledningsskedet. I april 2010 kommer det att vara en fråga tippar jag. Jag anser att Kungsbacka borde ligga bland de 15 bäst rankade och ska vi lyckas med det behöver vi fler stora företag och en bättre utpendlingskvot.

Jag spekulerar i huruvida dubbelspåret genom Varberg blir en förutsättning för stopp i Åsa, Frillesås och Väröbacka. Dessvärre fick jag rätt skulle det visa sig för under hösten sa Banverket nej med just den motiveringen. Dagarna innan jul omprövade Banverket sin hållning igen sedan jag och Tore Fritzson träffat Björn Östlund.

Jag fick förmånen att delta i en kulturdebatt på Fyren och hade därför anledning att läsa in mig på den statliga Kulturutredningen. Det statliga stödet ska riktas till regionerna och antalet statliga institutioner ska minskas. Det känns Centerpartistiskt decentralisitskt och bra. I Kungsbacka är ju kulturlivet ganska Göteborgsinriktat och det borde väl beaktas på något sätt, får man passa på att säga när det finns folk från Region Halland på plats.

Jag var på en GR-workshop om framtidens avfallsfrågor. Regional samordning var frågan för dagen. Jag är inte vän av en lösning där man transporterar sopor till stora anläggningar som en gemensam rötningsanläggning för hushållssopor i Marieholm. Jag föredrar en lokal biogasproduktion här i Kungsbacka. Däremot så är det en fördel om sopor hanteras, sorteras och samlas in på ett likartat sätt i alla GR-kommunerna, eftersom det ska vara en naturlig vana för var och en att sortera och sortera rätt.

Av någon anledning som jag fortfarande inte begriper blev jag inbjuden att äta lunch med Fp:s EP-valkandidat Cecilia Wigström. Hur trevlig som helst och dessutom präst (tror jag)! Senare samma kväll tvingades hon debattera sexköp med sin partikamrat Alexander Bard i TV. Det är spännvidd i det partiet kan man säga.

12 Maj. Samma dag som Budgetfullmäktige startar, nyss hemkommen från weekendresa till Budapest, spekulerar jag om vad som ska hända på fullmäktige (två dagar). Jag hinner med att springa lite mellan budgetmötet och Eurovisons-semifinalen med Malena. Och de första anmälningarna till politikerkskolan kom in till mig.

13 maj var budgetmötet slut och efteråt var vi oroliga att läget skulle försämras ytterligare innan årsskiftet 2010 när den nyss antagna budgeten skulle börja verka. I september kom det 55 miljoner från regeringen och läget ljusnade betydligt. Dessutom har väl kurvorna börjat.....?

Och döm om vår förvåning såväl Sossarna som Kb anslöt sig till den gemensamma budgeten. Endast småpartierna avvek. Det som diskuterades var 25 % målet till ekologiskt. Här hade vi en votering som initierades av Ulf. 25 % målet gick igenom och det kändes skönt. Stimulansbidraget är min idé och det har gjort oss till den mest framstående kommunen i Halland inom detta område.

Region Halland har bestämt sig för att prioritera Onsalavägen och därmed tryggas satsningen ekonomiskt. Nu är det en tidsfråga innan vägverket presenterar sin arbetsplan och bygget kan påbörjas. Troligtvis står vägen färdig under min aktiva politiska tid i Kungsbacka. Ja, det beror ju förstås på vad som händer i höst....! (Med valet och så - man börjar ju känna spänningen)

Den 15 maj bestämde jag mig slutligen för att springa varvet med målet att komma runt på 2 timmar. Det gick på 2.01.04. Så nära man kan komma, men ack så retligt att inte pressa sig under målet. Fast det var ju precis så tränad jag var. Är redan igång med löpningen nu så det borde kunna bli bättre i år.

Besökte Europas Grönaste Stad ,Växjö för att studera deras miljöorganisation. Såhär säger dom i Växjö:
- Det gäller för politikerna att bestämma sig och visa vägen" och för "Kommunstyrelsen att ta makten". Om man vill och är överens politiskt kommer man dit man vill. Skyll inte på tjänstemännen. De får det utrymme man ger dem. Den som lyckas är den som vill tillräckligt mycket!

Kommentarer känns överflödiga. Det verkar som det är den lösning som tjänstemännen vill ha som vi får här. Med miljöfrågorna underordnade Kommunstyrelsen och Kommundirektören och utan speciell politisk ledning och utan egen agenda. Här har Centerpartiet inte samma åsikt som övriga alliansen. Vi önskar en separat politisk styrning av miljörarbetet för att ge det den tyngd den borde ha.

Madelene Nordström använder facebook för att opinionsbilda för sin rondell vid badhusparken. Kampanjen är bättre än själva förslaget. Fast hon har en poäng. Korsningen är inte 100 %. Själv fick jag komma med i TV och kommentera Banverket som vill ha fyrspår genom Kungsbacka. Varför då? När det inte ens finns något dubbelspår genom Varberg!

I maj hade det varit inslag i TV om danska grisbönder som jag kommenterade och tyckte man borde ställa krav på Svensk standard vid kommunal upphandling. Och vad hände sen??

Vi antog en inköpspolicy som gav de riktlinjerna till Kommunal upphandling och som dessutom tryckte på små och medelstora företag och närproducerat. Ingen närproducent lämnade in anbud på köttfärs och sedan kom avslöjandena om förhållandena hos vissa svenska grisproducenter, lagom till jul. Alltså vi kanske inte ska vara så kategoriska i våra fördömanden mot allt som är utländskt om vi inte är beredda att själva leva upp till kraven. Samtidigt som jag tycker man kan ifrågasätta såväl trovärdighet som metoder hos djurrättsaktivisterna.

En av Centerpartiets EP-valkandidater Abir Al-Sahlani var i Kungsbacka och besökte skolor. Ingen från media kom dit. Det är mest synd om media som gick miste om det intressantaste kandidatbesöket i Kungsbackas EP-valrörelse. samtidigt fick inte väljarna tillräcklig information om de kandidater de i juni förväntades lägga sina röster på.

Och avslutningsvis i den 17:e bloggen i maj så har Andreas Carlgren i en C-intern krets presenterat förslaget att låta länsstyrelserna besluta om skydds- och regleringsjakt på varg. Detta för att på sikt skapa en stabil och frisk vargstam i Sverige. Nu har några djur skjutits och debatten har blossat upp igen. Jag tycker det är rätt med vargjakt. Det har jag inte alltid tyckt, men det finns en påtaglig oro överallt där vargen varit synlig. Här I Gällinge och Förlanda såg vi varg så sent som i november.

Ooooouuuooh!

Inga kommentarer: