onsdag 6 januari 2010

Juni 2009 Snart sommar - årskrönikan tar paus

Jag började med en av årets verkliga höjdpunkter. Att arbeta som lokalvårdare under en dag var verkligen tankeväckande och nyttigt. Glada och positiva arbetskamrater som gör ett slitsamt och viktigt arbete till nytta för så många. Som lokalvårdare gör man inte så mycket väsen av sig och få i skolpersonalen på Åsaskolan uppmärksammade mig. Mitt "Vallraffande" fick viss uppmärksamhet som "snackis" efteråt i tidningen.

Marianne Kierkemann, Moderaternas riksdagskvinna, blev upprörd över utsikten av att få se vindkraftverk från sitt hem i Särö så hon ville invitera forskningsministern, den före detta Folkpartiledaren, eeh va hettere....Lars Lejonborg till Råö, för att han skulle uttala hur mycket viktigare det vara att forska fram hur vår planet uppstod än att rädda densamma. Tyvärr för fru Kierkemann så hann ju Lejonborg även avgå från den posten innan det blev Råöresa för hans del. Strax före jul lämnade hon in en motion i frågan till Riksdagen. En av de minst uppmärksammade, eftersom ingen här skrivit om den ännu (mer än jag nu). Som alla andra motioner från enskilda ledamöter kommer den att avslås lovar Clas Västerteg C. Det är oklart vilket utskott som kommer att hantera den, möjligen utbildning så dår vi snacka med utskottsordföranden Sofia Larsen.

Nu ska det bli mycket intressant att följa Moderaternas agerande efter SAAB Aerosystes rapport där de avfärdar vindkraftens påverkan som mindre än felmarginalen, jämfört med vad mobiltelefonin stör Råös forskning. Jag hör inte till de som anser att Råö bör flytta. Jag anser att de genom att erkänna undersökningen ska kunna samexistera med Vindkraftsentreprenörerna och tillsammans med dem erkänna 15 km radien och därutöver inte ha synpunkter vare sig på placering eller teknisk utformning. Däremot bör Plan och Bygg ta sig en funderare över hur de i framtiden ska hantera alla nya basstationer för mobiltelefoni i Kungsbacka.

Centerpartiet gick emot strömmen i Halland och riket och ökade i EP-valet. Det var 400 fler som röstade på C 2009 än 2004. I väster ökade vi med 1 % medan vi i öster minskade lika mycket. Det visade om inte annat att vi varit lyckosamma i det långsiktiga arbetet att attrahera våra målgrupper där, samtidigt som vi tappar på landsbygd. Dessvärre är det SD:s framgångar som drabbar oss och andra. Vi borde tillsammans över partigränserna agera för att hålla främlingsfientligheten borta från den politiska dagordningen. Det må vara att en del har dessa åsikter, men det är inte de som ska avgöra vilket parti man väljer på valdagen.

Att arbeta för Centerpartiet i Kungsbacka är extra tufft. Vi har mellan 10 - 12 000 nya medborgare mellan valen som ska ta ställning i kommunalvalet. För att hålla siffrorna måste bortemot 1000 av dessa övertygas att välja Centerpartiet. Inte många är det när de flyttar hit tror jag.

Jag upprörs fortfarande över Moderaternas negativa hållning till vindkraft. Den i kombination med deras motstånd mot biogasanläggning gör att jag misströstar över deras vilja att gå i takt med sin egen partiledare i miljöfrågorna. På en punkt skulle det senare visa sig att jag hade fel. Mot alla odds beslutade Kommunstyrelsen att de nya stadsbussarna skulle drivas med Grön gas. Jag har en speciell Moderat att tacka för det. Per Ödman. De Nya Moderaterna finns även i Kungsbacka och han är deras främste företrädare i dubbel bemärkelse.

Andreas Ekström krönikör i Norra Halland har en väldigt träffsäker syn på sin forna hemkommun Kungsbacka. Mycket av det han skriver kan jag hålla med om som inflyttad före detta Falkenbergare (fast det var över 30 år sedan jag flyttade ihop med min älskling på Gullregnsvägen). Inte sämre när han ger min blogg "tummen upp". Synd om den annars så ambitiöse Larry Söder att få "tummen ner".

Översiktsplanen över Kungsbacka stad har vi engagerat oss starkt i. Flera möten har hållits med allmänheter och vi har skrivit många sidor svar i samråden och många timmar har ägnats åt att läsa och studera kartor. Vi har haft stor påverkan på det mesta av innehållet tack vare vårt gedigna engagemang, men förstår inte varför det inte tillåts byggnation i Hanhals. Vill man förverkliga sina bodrömmar ska inte Kommunen onödigtvis hindra det, ens i Hanhals.

Människor demonstrerar på gatorna i Teheran och är beredda att dö för rätten att få sin röst räknad och erkänd. I Kungsbacka ökar intresset för höstens politikerskola. Det finns hopp för demokratin trots att 10 % av Fjäråsborna tyckte att Svergiedemokraterna hade den bästa Europapolitiken. Medias flathet i bevakningen av EP-valaktiviteterna i Kungsbacka tror jag bidrog till att göra valet till en framgång för SD.

Jag är trött framåt kvällen den 23 juni och man är ute efter någon som kan ta ansvar för färdtjänsten. Det är oklart var ansvaret ligger och revisionen förväntas klarlägga vad det är som gått snett. Någon återställare är ej aktuell, men verksamheten har en förbättringspotential som ska utnyttjas.

Folkpartiet vill göra naturreservat av impediment och sly i Varlaskogen och Den Goda Jorden vill rädda åkermarken åt kommande generationer. Det är flera tunnland som skiljer dessa båda ståndpunkter åt. När vi ändå är inne på ämnet så ger Land Lantbruk i sin riksupplaga uppmärksamhet åt ridleden Pixåsslingan i Onsala som jag skrev om redan i januari.

Sverigedemokraterna har bearbetat Fjärås från Mölndal och jag undrar när den förste Kungsbackabon som utger sig för att tillhöra partiet ger sig tillkänna. Vi har ett lokalt parti som ibland har svårt att vara tydliga med var rågången går gentemot det främlingsfientliga. Vid varje tillfälle har de skyllt på bristfälligt utredningsunderlag och krävt utvärdering. Aldrig har de röstat ja till start av, och utökning av flyktingmottagande. Min motdebattör och ibland antagonist i Kommunfullmäktige Stephan Philipsson tog bladet från munnen under hösten och gjorde på ett hedersamt sätt klart att han inte stod för den sortens åsikter. Nu hoppas jag att det blir den linjen som gäller alla politiker i alla valstugor hela vägen fram till valdagen.

Nu har halva året gått och höstmånaderna 2009 känns inte fullt så avlägsna. I morgon torsdag börjar arbetet i Stadshuset för min del och förhoppningsvis finns annat än gammal skåpmat att ta fram till bloggen då.

Inga kommentarer: