fredag 22 december 2017

En julhälsning till er alla



Så börjar snart det sista året på den andra mandatperioden som riksdagsledamot från Halland för Centerpartiet. Innan jag redogör för vad som hänt under 2017, vill jag ta fram andra händelser kopplade till mitt förenings- och samhällsengagemang.

Jag slutade i styrelsen för HK Aranäs efter ett år som suppleant. Jag föreslogs på en plats som var vakant, av legenden Elon Josefsson på årsmötet. Då tackar man inte nej, men efter ett år då jag dels har haft svårt att få tid att gå på styrelsemöten och utöver det känt att det jag kan bidra med i föreningen inte kräver ett styrelseengagemang, så hjälper jag föreningen på andra sätt. Under julmarknaden på Kungsbacka torg, med tusentals besökare var jag konferencier. Det känns som ett fint och viktigt förtroendeuppdrag av en sort som jag gärna åtar mig åt andra.

Ja går mycket på lokal idrott. Handboll förstås (HK Aranäs hemmamatcher och ibland även bortamatcher), men också bandy. Det går riktigt bra för Frillesås BK som är på väg att ta hem Allsvenskan och ta en plats i bandyns högsta division. Självklart klappar fotbollshjärtat för Löftadalens IF. Snart börjar vi igen med att ringa sponsorer och skapa det snyggaste programbladet inför fotbollssäsongen 2018. Damlaget håller till i div 4 och herrarna i div 5.

Efter hela 6 år som förbundsordförande i Bygdegårdarnas Riksförbund lämnades ordförandeskapet i somras över till Per Lodenius vid stämman i Trollhättan. Under dessa år har jag blivit en bygdegårdare i själ och hjärta. En folkrörelse som verkligen är rikstäckande, med en sådan bredd och engagemang för kulturen, för mångfalden, för fest, mat och gemenskap. Den i särklass största och viktigaste samlingslokalorganisationen i Sverige med över 1400 medlemmar.

Jag har valts in i Insynsrådet för myndigheten SGU – Sveriges Geologiska Undersökning, en myndighet som har koll på vad som finns i marken som vi ska bevara och bruka med förnuft, exempelvis dricksvattnet och vara försiktiga med när vi bebygger så det inte uppstår skred eller miljöförstöring. Vid sidan om Länsstyrelsen i Halland, den andra myndigheten jag har insyn igenom att bli utsedd av regeringen.

2016 fick jag bland annat uppleva ett presidentval i USA på nära håll och man förundras över vad som nu händer. Det här året blev det inte lika mycket resande. Dock ett uppdrag som valövervakare i Albanien. En liten tidigare fattig, diktatorstyrd stat i södra Europa som kämpar med att vara en demokratisk flerpartistat på tröskeln till EU. Vackert belägen med fina stränder pittoreska byar, en livlig huvudstad och höga berg. Själva valövervakningen varade över hela midsommarhelgen och jag bestämde mig även för att försöka se landet från en hyrbil under en dag. Själva övervakningen gick bra, men jag fick göra jobbet helt själv med tolk och chaufför, så nu får man anse sig som garvad i gebitet och redo för fler uppdrag. Ett viktigt sådant för att främja demokratin.

Barnen: Pontus, 34, gift med Sara bor i Torslanda har barnen Ture 4,5 och Elis 1 år. Elin 30 bor tillsammans med Erik och har barnen Egon 3,5 och Elsa 2 år. De senare har nyss flyttat in i ett eget hus i Tölö trädgårdar, Kungsbacka. Linnea 26 bor i Mölndal och har just börjat plugga på Göteborgs Universitet, Kulturarvsvetenskap och det har börjat bra. Barnen är vår stora stolthet och barnbarnen skänker glädje alla dagar om året åt mig och min hustru Kicki sedan över 30 år.

Semesterresorna med Kicki gick till Gran Canaria under sportlovet och som en rundresa med tåg i Skotska högländerna, ön Skye och storstäderna Glasgow och Edinburgh. Det skedde efter Almedalsveckan som det här året blev fruktansvärt intensiv.

Bostads- och samhällsbyggnadsfrågor har varit oerhört stora, viktiga och tillfällen till många debatter. Allra roligast att få diskutera med regeringsföreträdare som bostadsministern Peter Eriksson. En av många händelser som sticker ut är när jag den gångna veckan fick delta vid invigningen av Lindbäcks nya husfabrik i Haraholmen utanför Piteå. Även där i diskussion med bostadsministern.
 

Det känns att branschens organisationer och företag uppskattar det jag gör, även om de inte alltid håller med. Det är viktigt att skaffa och upprätthålla ett nätverk inom politiken, precis som det var under yrkeslivet som säljare, konsult och chef. Mitt ledarskap som politiker behöver stödjas och utvecklas kontinuerligt. För det har jag haft ett ohyggligt starkt stöd i coachen Susanne, som hjälpt mig staka ut vägen till att åter bli ”den ledare jag en gång varit”. Det kan behövas för det finns mycket att uträtta och utveckla, även hos mig själv som 57-åring.

Riksdagsåret, det sista hela innan valåret har inneburit att jag bytt strategi för att lyfta bostadsfrågorna som en väsentlig grund för annat som oftare lyfts i debatten. Klyvningen av Sverige mellan storstäder och landsbygd och mellan olika grupper i samhället, integrationen, miljö och klimat, arbetsmarknad, äldrefrågor, trafik, migrationen, studier, trygghet. Listan kan göras lång över samhällsutmaningar som alla börjar med frågan vad vi bygger, hur och var vi bor.

Genom att spela på flera instrument och samverka med reformer på skatteområdet blir vi bättre förberedda vid det maktskifte som kommer, där Centerpartiet givetvis ska sätta sin prägel på de blocköverskridande samtal om långsiktiga reformer inom bostadspolitiken som många talar om. Jag har starkt stöd i kommunsverige för att göra bostadsfrågorna mer centrala i Centerpartiets och partiledningens kommunikation och kommer fortsätta med det. Inte minst på stämman i Malmö där det fanns många motioner, fördes en livlig debatt och fattades många beslut.

Vid sidan om Civilutskottets beslut, inläsningar, överläggningar och debatter i kammaren har jag ägnat en del tid åt Utrikesutskottet där jag är ersättare och jag har fått rycka in för andra. Roligast var att debattera attackerna mot blåljuspersonal med Morgan Johansson och övriga partiers rättspolitiska talespersoner. En TV-sänd debatt som många följde och gav mig beröm för.

Det blir med stor sannolikhet ytterligare en mandatperiod för mig 2018-2022. Efter moget övervägande bestämde jag mig för att kandidera en sista (?) gång. Det mesta och viktigaste att uträtta är ännu inte påbörjat och jag ser fram emot att få jobba i en större och mäktigare riksdagsgrupp, med många nya kollegor, vid sidan om de jag haft nöjet att jobba tillsammans med hittills. Den här gången blev jag allvarligt utmanad av flera som bestämt sig för att ersätta mig och det blev tydligt när beslut skulle fattas att en del önskade mig på en icke valbar plats längre ner, eller utanför valsedeln. Nu blev det inte så, utan en övervägande del av de medlemmar som deltog i provvalet ville se mig som etta och ännu tydligare blev det på stämman, där jag vann en sluten omröstning om förstaplatsen med klara 66-44. Ett starkt stöd och ett tungt ansvar, som jag lovat att leva upp till och inte göra någon besviken. Laget går före jaget och om vi arbetar strategiskt och smart kommer det bli två C-mandat till Halland den här gången. Det jobbet har redan börjat och efter årsskiftet kommer vi att märka mer av det.

Till dess vänner, vill jag önska er en God Jul och ett Gott Nytt år!

Vi ses!
På Instagram: @kungsbackaola
På Twitter: Ola_Johansson

Ola Johansson

Inga kommentarer: