torsdag 15 maj 2014

Cykelkampanj vart leder det?!

Mikael Koucky talade till Företagare i Kungsbacka i morse på Frukostklubben i biografen Facklan. Kattegattsleden har tillkommit tack vare att Alliansen satt av 150 miljoner för att investera i infrastrukturen. Nu byggs cykelleder färdigt, bland annat i Kungsbacka och vi hoppas den blir lika framgångsrik och välbesökt av cykelturisterna som de är i Tyskland och Schweiz som ligger långt framme. Vad man ska tänka på som turismföretag för möta cyklisterna med attraktiva erbjudande och vad de förväntar sig är något Mikael vet. Han har jobbat med cykelturism till sitt hemland Schweiz sedan många år.


Vår pratstund efter mötet handlade om vad som krävs för att lättare komma fram med cykelleder. Det behöver göras lagändringar som gör att enskilda markägare inte kan stoppa en nationell led, så som sker på några håll i Halland, menar han. Idag kan man dra fram vägar och järnvägar med stöd av lagen, men inte cykelleder som denna. Vi talar lite grann om cykelpendling och om fossiloberoende fordonsflotta (fast jag kallar det "fordonsoberoende"). Slutligen presenterar jag mina tankar på en cykelturné genom Halland som ett led i min egen personvalskampanj.

Samtalet är eftertänksamt, lågmält och ganska långt (6 min), men det är väl värt att lyssna på Konsulten Koucky är kanske den mest erfarne experten vi har i ämnet hållbar pendling, kollektivtrafik och cykling.




Ola Johansson
Centerpartiet


Inga kommentarer: