söndag 22 juli 2012

Inte riktigt en dag bland alla andra

En av alla "lediga" dagar i sommar. Den här soligare än vi vant oss vid, men kylan finns kvar i vinden. På Facebook är det många som uttrycker något kring händelserna i Oslo och på Utöya för precis ett år sedan. Jag avstår, men inte utan att instämma i de känslor som förmedlas. Ett märkligt minne har jag från vår stuga i Olofsbo ett par dagar efter då det började skjutas bland stugorna från klockan 05 på morgonen. Oregelbundna gevärsskott med någon minut emellan. Det visade sig vara en skyddsjakt på kråkor, när vi vettskrämda ringde upp polisen i Falkenberg.
Nu går tankarna också till USA och Denver, där många människor drabbats av lika stor sorg efter bio-skjutningen. Man undrar om det någonsin kommer att gå upp för detta "världens friaste folk" att det är deras egna liberala vapenlagar som är orsaken till de många avsiktliga och oavsiktliga dödsskjutningar som skett.

Feststämningen är påtaglig här där jag befinner mig nu. Falkenbergs IP håller på att fyllas inför Hallandsderbyt mellan FFF och HBK. Ska bli kul att se men jag hejar på Löftadalens IF, även idag.

Den här veckan är det dessutom orienteringsfest i Halmstadstrakten. O-ringen pågår med 15000 deltagare och minst lika många medföljande. Centerpartiet är det enda parti som valt att vara där och tala politik med de ideella och miljöintresserade deltagarna. Vi har ett vackert smyckat tält mitt emot scenen vid Landalasjön på Galgberget. Vi ställer "dagens fråga" och nätverkar. På tisdag är det Kungsbackas dag och då är jag tillbaka, men... Jag kommer själv att delta i en öppen MTB-O tävling redan på måndag. Att orientera på Mountainbike är nytt för mig, men det blir säkert kul. Har redan en start bakom mig i lördagens första tävling, den 5 km långa terränglöpningen Salomon Trail Tour.
Det var jobbigare än man kan tro att springa i skogen. Nu ska vi se vilka som blir Hallandsmästare för en dag. HBK viner trots sin fåtalighet här "tifo-kampen". Falkenbergarna är nog här mest för att de är nyfikna, liksom jag. Nu börjar matchen!!

Ola Johansson
Centerpartiet

Inga kommentarer: